To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Podstawowe pojęcia teorii kierowania Pojęcie kierownictwa, kierowania, zarządzania. Kierownictwo: Podmiotowo - oznacza tych, którzy kierują (dyrekcja, zarząd) Czynnościowo - oznacza procesy określające oddziaływania na ludzi i na zasoby. Zarządzanie to oddziaływanie bezpośrednio na zasoby, dopiero później na ludzi. To oddziaływanie na pewne problemy związane z dysponowaniem zasobami. Przykład:
Kierownik ustala wysokość funduszu premiowego - zarządza, ale ustalając wysokość premii dla swoich zastępców - kieruje.
Kierowanie to oddziaływanie na ludzi takie, by zachowali się zgodnie z celami kierującego. Przykład: Daję polecenie pracownikowi, aby zrobił stół tzn. że ja oddziaływuję na niego
i poprzez niego na zasoby, z których robi się stół i na produkt finalny.
Kierowanie polega na tym, aby inni robili to co ja chcę.
2.Niezbędne składniki, środki kierowania Składniki kierowania - Zlecenie - Bodźce - Argumenty Kierowanie składa się z umiejętności doboru i kierowania tymi 3 składnikami, mogą one wystąpić w różnej kolejności i dlatego możemy wyróżnić różne metody kierowania.
2.1.1 Pojęcie zlecenia Zlecenie to informacja przekazana przez kierującego swym podwładnym o tym czego kierujący żąda, oczekuje.
2.1.2. Treść zleceń - zadania i instrukcje Treść zlecenia składa się z zadania i instrukcji bądź z jednego i drugiego. Zadanie - określam „co” ma być zrobione Instrukcja - określam „ w jaki sposób” ma być zrobione.
2 . 1.3Wyraźny i dorozumiały sposób przekazywania zleceń Wyraźny - przez wyraźne słowne przekazanie w formie ustnej lub pisemnej.
Zlecenia pochodzące od:
- od bezpośredniego przełożonego - przeważa forma ustna,
- od bezpośredniego przełożonego - rzadko pisemna
- od przełożonego wyższego szczebla w zasadzie pisemna, rzadziej ustna.
Dorozumiały - bez wyraźnego sformułowania ale przez wyraźne, odpowiednie zachowanie, stworzenie określonej sytuacji motywacyjnej
Niekiedy występuje sprzeczność między zleceniem wyraźnym a dorozumiałym. W konflikcie ważniejsze jest zachowanie od słów. 2.1.4 Ogólny i szczegółowy sposób formułowania zleceń Zlecenia pochodzące od pracownika z wyższymi kwalifikacjami z reguły mają wyższy stopień ogólności
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)