PODSTAWOWE POJĘCIA I KONSTRUKCJE TEORETYCZNE Administracja w ujęciu organizacyjnym ( podmiotowym ) - ogół podmiotów administracji, a więc organy adm. i inne podmioty wykonujące określone funkcje z zakresu adm. pub.
w ujęciu materialnym ( przedmiotowym ) - działalność państwa, której przedmiotem są sprawy adm., zadania i kompetencje w zakresie władzy wykonawczej.
w ujęciu formalnym - cała działalność wykonywana przez podmioty adm. bez względu na to, czy ma ona charakter adm. czy też nie ma tego charakteru.
A dministracyjne prawo - zespół norm regulujących adm. działalność państwa.
Wg Starościaka - gałąź prawa, która reguluje działalność organów państwowych, podejmowaną w celu wykonania ustalonych prawem zadań organizatorskich wypełnianych w swoistych formach działania.
Prawo ustrojowe - zagadnienie ustroju adm. publicznej obejmują ustrój urządzeń społ. spełniających funkcję administracji, o ile jest on prawnie unormowany, oraz cały system organów adm., ich kompetencje, które są również unormowane przez prawo. Do zasadniczych zagadnień prawa ustrojowego należą zagadnienia dotyczące organów adm. publicznej, urzędów, klasyfikacji organów adm., władztwa organizacyjnego, kompetencji i właściwości oraz zasad powiązań organów adm. publicznej.
Organ adm. publicznej - jest jednostką organizacyjną adm. publicznej - jest organem państwa, osoba lub grupa ludzi wyodrębniona organizacyjnie, której obowiązujące prawo przyznaje kompetencje do działania w imieniu państwa, który działa w sposób władczy lub który ma kompetencje do stosowania prawa adm. materialnego czyli wydawania decyzji adm. Decyzja adm. jest rozstrzygnięciem o charakterze indywidualno - konkretnego skierowanego do podmiotu zewnętrznego, w odróżnieniu do aktu normatywnego, który jest generalno - abstrakcyjny io w odróżnieniu do poleceń służbowych (np. RM nie wydaje aktów konkretno - indywidualnych) Klasyfikacja organów adm. publicznej: ze względu na pozycję naczelne - Prezydent RP, RM, Prezes RM, ministrowie, osoby powołane do składu rządu (np. Przew. Kom. Badań Naukowych)
pozostałe - inne organy adm. zarówno centralnej, jak i terenowej
ze względu na terytorialny zasięg działania centralne - zasięg działania rozciąga się na obszar całego państwa (obecnie wszystkie organy naczelne są cent., nie jest odwrotni)
tere nowe - realizuje swoje kompetencje na określonej części państwa
ze względu na możność decydującego rozstrzygania spraw w drodze czynności prawnych (np. przez wydanie decyzji adm.) decydujące - mogą rozstrzygać sprawy w drodze czynności prawnych
pomocnicze - mogą tylko występować z inicjatywą czy też opiniować przedstawione im sprawy przez organy decydujące bądź też wykonywać jedynie czynności kontrolne (np. kolegium przy wojewodzie)
(…)
… dostosowawczych w zakresie instytucji prawnych - współpraca z Komisją Europejską w zakresie realizacji indywidualnego programu wymagań integracyjnych
- koordynowanie przedsięwzięć związanych z pozyskaniem i wykorzystaniem środków pochodzących z pomocy zagranicznej
b) Komitet Badań Naukowych
- opracowanie i przedstawienie RM projektów założeń polityki naukowej i naukowo-technicznej państwa oraz podział środków finansowych ujętych w budżecie państwa na naukę na poszczególne jednostki naukowe i jednostki badawczo-rozwojowe, finansowanie projektów badawczych itp.
c) Rządowe Centrum Studiów Strategicznych
- przygotowanie i przedstawienie RM prognoz i długookresowych, strategicznych programów rozwoju gospodarczego i społecznego, koncepcji i programów polityki zagospodarowania przestrzennego kraju, długofalowych…
… właściwy dla spraw obrotu papierami wartościowymi
- Prezes Głównego Urzędu Miar - organ właściwy w sprawach miar i probiernictwa
- Polski Komitet Normalizacyjny
- Szef Urzędu Ochrony Państwa
- Szef Służby Cywilnej
2) przez właściwego ministra (centralne organy resortowe)
- Komendanci: Policji, Straży Granicznej, Pań. Straży Pożarnej, Szefa Obrony Cywilnej Kraju (minister właściwy do spraw wewnętrznych…
… przez wojewodę (wyjątek: komendant wojewódzki Policji i Straży Pożarnej), występują jako organ adm. na terenie danego województwa, zwłaszcza w zakresie wydawania indywidualnych aktów adm. , a więc załatwiania licznych spraw indywidualnych, np. Wojewódzki Konserwator Zabytków, Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej, Komendant Państwowej Straży Rybackiej.
2) Terenowe organy rządowej adm. niezespolonej - powoływana i odwoływane na wniosek właściwego miejscowo wojewody albo po uzyskaniu uprzednio ego zgody, chyba że ustawa stanowi i9naczej, działają na obszarze podziału specjalnego (np. urząd skarbowy, urząd morski), organy adm. niezespolonej działające na terenie województwa zobowiązane są do:
- uzgadniania z wojewodą projektów aktów prawa miejscowego stanowionych przez te organy, np. przez dyr. urzędów…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)