Podstawowe elementy prawa europejskiego

Nasza ocena:

3
Pobrań: 14
Wyświetleń: 777
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Podstawowe elementy prawa europejskiego - strona 1

Fragment notatki:

PODSTAWOWE ELEMENTY PRAWA EUROPEJSKIEGO PODSTAWOWE POJ Ę CIA TEORETYCZNE W NAUCE PRAWA ADMINISTRACYJNEGO APARAT ADMINISTRACYJNY - wszystkie jednostki wykonujące funkcje administracji publicznej, niezależnie od tego, czy są one państwowe, samorządowe, czy też nie. Zadania rozdzielone są pomiędzy te jednostek , co wynika z różnorodnych przyczyn, min.: Przyczyny funkcjonalne - do wykonywania administracji w różnych dziedzi­ nach wymagane są specjalne kwalifikacje (np. sprawy zdrowia, wojska → muszą być przez wyspecjalizowane jednostki administrowane) Przyczyny terytorialne - związane są ze specyfiką obszarów i zadań, np. pozwolenie na budowę - lokalnie, autostrada - wyższy szczebel, kolej - centralnie. Przyczyny organizacyjne - pewne jednostki wymagają większej zależności od lokalnych społeczności (np. sprawy komunalne), a pewne muszą być uniezależnione (np. kontrola), oraz pewne sprawy potrzebują jednolitego kierownictwa (np. sprawy obronności), inne mogą zostać oddane do uznania władz lokalnych (np. gospodarka komunalna). Przyczyny finansowe - w celu minimalizowania kosztów utrzy­ mania aparatu administracyjnego czasem koncentruje się pewne kompetencje w jednej jednostce, a czasem pewne zadania powierza się podmiotom niepaństwowym, np. spółkom prawa hand­ lowego, stowarzyszeniom. „ organ administracji” lub jednostka administracyjna - w uproszczeniu dla oznaczenia każdego podmiotu administracji. NADZÓR, KONTROLA, KOORDYNACJA, KIEROWNICTWO dot. stosunków wewnątrz aparatu administracyjnego; pojęcia te zaczerpnięte z nauk o organizacji i zarządzaniu → ale mało precyzyjne i różnie stosowane w aktach normatywnych; Kontrola - funkcja organu polegająca wyłą­ cznie na sprawdzaniu działalności innych jednostek, bez stałych możliwości wpły­ wania na ich działalność poprzez nakazy czy polecenia . zazwyczaj ma prawo do wydawania zaleceń jednostkom kontrolowanym, a wyjątkowo (cel - unik­ nięcie strat) poleceń (zarządzenia doraź­ ne) natychmiastowego usunięcia nieprawidłowości; przedstawia tylko wyniki kontroli wraz z wnios­ kami inne terminy: „lustracja", „wizytacja", „inspekcja" czy „rewizja". Nadzór - wyposażenie w środki oddziaływania na postępo­ wanie organów czy jednostek nadzorowanych, bez możliwości wyręczania tych organów → czyli kontrola + możliwość wiążącego wpływania . Przepisy nie zawsze są konsekwentne, oznaczając kierownictwo lub kontrolę pojęciem nadzoru → nadzorowanie jest jednym z elementów funkcji kierowania samo stwierdzenie w przepisach o nadzorze nie daje organowi prawa do niego, dopiero jak przepisy wyposażają organ

(…)

… Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, Agencja Własności Rolnej Skarbu Państwa → szczególny typ zakładów administracyjnych ze względu na niewy­stępowanie kręgu użytkow­ników (odmiennie niż np. szpitale czy szkoły);
Fundacja „Za­kład Narodowy imienia Ossolińskich" i Fundacja „Centrum Badania Opinii Spo­łecznej", (ustawa z 1995 r. o Fundacji „Zakład Narodowy imienia Ossolińskich" i ustawa o Fundacji „Centrum…
… ustawy sprawują funkcje naczelnych organów administracji.
tzw. urzędy centralne - te organy centralne, które nie są organami naczelnymi. Podlegają bądź Prezesowi RM, bądź ministrom, np. Polski Komitet Normalizacyjny, Główny Urząd Ceł, Wyższy Urząd Górniczy.
organy terenowe - zasięg obejmuje jedynie część terytorium państwa (jednostka podziału terytorialnego) i są na niższym szczeblu struktury…
…. w ustawie o gospodarce nieruchomościami obowiązek udostępnienia nieruchomości w celu konserwacji/naprawy urządzeń zainstalowanych na nieruchomości.
Ciężary publiczne mogą też wynikać z potrze­by podjęcia przez administrację niezwłocznych działań, obowiązek powiadomienia administracji o stwierdzonych zagrożeniach (np. prawo górnicze i geologiczne, tez ustawa o ochronie przeciwpożarowej).
Różnica miedzy…
… podmiotu wykonującego władztwo administracyjne i przejściem na kryterium funkcjonalne, tzn. organem takim staje się każdy podmiot, któremu ustawa przyznaje kompetencje z zakresu prawa administracyj­nego, niezależnie od tego, czy stanowi część struktury państwa, czy też podmiotu innego niż państwo (gminy, powiatu albo organizacji społecznej).
każdy organ mający kompetencje z zakresu administracji musiał…
… kapitałowe, które mogą łatwo zmieniać właś­cicieli poprzez przenoszenie własności akcji lub udziałów, a także poprzez podwyż­szanie kapitału mogą pozyskiwać nowe kapitały;
wyjątkowo są wyposażane w zlecone funkcje administracji publicznej.
WŁADZTWO ADMINISTRACYJNE
Władztwo - możność przeprowadzenia zarządzenia w drodze przymusu państwowego przez organ państwa.
Władztwo administracyjne (imperium…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz