WYKŁAD z 30.03.2010r.
Inne podmioty prawa m-wego:
- organizacje m-we - czynnik prawny nie ma tu szczególnego znaczenia. Organizacja m-wa to zrzeszenie skupiające co najmniej 2 podmioty, stawiające sobie cele w zakresie stosunków m-wych i mające stałe organy. Organizacje dzielimy na:
organizacje międzyrządowe (GO's) - członkami są państwa i organizacje państw, np. UE. Działają na podstawie umowy m-wej, która jest jednocześnie statutem. Istotnym elementem jest posiadanie osobowości prawnej, ale nie jest to konieczne, np. NAFTA takowej nie posiada. Są tez takie organizacje, które nie powstały na podstawie umowy m-wej, np. UNCTAD. Są tez organizacje, które się instytucjonalizuja z biegiem lat, np. GATT 47 ostatecznie wchłonięty przez WTO w 1944r. lub KBWE przekształcona w 1995r. w OBWE. W obrocie m-wym potrzebna jest ta osobowość prawna. Zgodnie z opinią doradczą MTS z 1949r. organizacje m-we mogą być w takiej sytuacji, że państwa, które je tworzą, nadają im pewne kompetencje, funkcje, zadania organizacji m-wych. Organizacje dzielimy ze względu na:
kryterium geograficzne/zasięg oddziaływania:
powszechne/uniwersalne
partykularne, np. regionalne - OPA, RE, UA lub subregionalne
kryterium przedmiotowe:
ogólne - o ogólnej kompetencji
szczegółowe - o szczegółowej kompetencji, np. ICAO
lub
działające w sferze politycznej
działające w sferze gospodarczej
itp.
kryterium charakteru władzy:
klasyczne - to organizacje tzw. współpracy, nie mają kompetencji prawodawczych, koncentrują się na tym co mogą robić wewnątrz organizacji
ponadnarodowe/integracyjne - państwa członkowskie powierzyły im pewien zakres władzy prawodawczej. Służą one „zrośnięciu” się państw i ich systemów politycznych.
Ponadto wyróżniamy:
organizacje m-we typu contracting-out - np. WTO, WMO, gdzie główne organy pewien typ uchwał, które mogą zostać odrzucone przez państwa członkowskie organizacje zajmujące się konkretna dziedziną, np. rybołówstwem, ochroną środowiska, m-wym pokojem i bezpieczeństwem
organizacje o charakterze integracyjnym - np. OHADA, UE, czyli organizacje, które posiadają osobowość prawną i mogą tworzyć akty prawne dla państw członkowskich lub jednostek.
organizacje pozarządowe (NGO's) - w ich skład wchodzą osoby fizyczne i prawne. Działają na podstawie umowy prawa prywatnego i są poddane prawu krajowemu. Uczestniczą w obrocie m-wym:
tworzą prawo m-we - same nie przyjmują norm m-wych, nie są stronami traktatów, a ich uchwały nie są źródłami prawa
czuwają nad stosowaniem prawa m-wego, np. praw człowieka, ochrony środowiska
(…)
…, a ich uchwały nie są źródłami prawa
czuwają nad stosowaniem prawa m-wego, np. praw człowieka, ochrony środowiska
maja uprawnienia procesowe, tzn. mogą przyłączyć się do postępowania jako amicus curial, czyli podmiot pomocniczy
Szczególne organizacje, np. IPM tworzą prace, które są punktem odniesienia dla prawa m-wego, Międzynarodowy Komitet Czerwonego Krzyża korzysta z pewnych uprawnień z mocy prawa m-wego…
… z innymi organizacjami m-wymi i wyspecjalizowanymi jednostkami
- zawierania umów technicznych dot. np. broni biologicznej -> WE miały takie umowy między sekretarzem RE, a sekretarzem WE
- zawierania umów materialnych - zawierane między organizacjami o charakterze integracyjnym, ponieważ tylko one posiadają na tyle dużo władzy, np. UE z Radą Państw Zatoki Perskiej, UE z SICA, UE z Mercosur
- zawierania…
…, które jest nie do pogodzenia z zasadą suwerenności i polega na totalnym przejęciu przez sukcesora praw i obowiązków poprzednika. Od woli sukcesora zależy co przejmie, a co nie. Czasem koncepcję tę nazywa się syngularną lub tabula rasa. Po II wojnie światowej sukcesją państw zajęła się KPM, która przyjęła taką definicję:
„Przez sukcesję rozumie się zastąpienie jednego podmiotu prawa m-wego, drugim
przy odpowiedzialności…
… odpowiedzialności m-wej
Przypadki sukcesji:
- cesja terytorium
W tym przypadku obowiązuje zasada przesunięcia jurysdykcji. W związku z cesją wygasają prawa i obowiązki poprzednika i aktualizują się prawa i obowiązki sukcesora. Prawa i obowiązki mogą być zawarte w traktatach dwustr. Lub wielostr., chyba że strony umowy ustala inaczej.
- powstanie nowego, niepodległego państwa
Zasadą ogólną jest tabula rasa…
… WE w UE.
Sukcesja państw jest uregulowana fragmentarycznie:
- KWoPT, 1978r. - jej elementy stanowią prawo zwyczajowe.
- Konwencja wiedeńska o sukcesji państw w odniesieniu do mienia, archiwów i długów, 1983r. - ostatecznie nie weszła w życie - KPM o sukcesji w odniesieniu do obywatelstwa, 2001r. oraz Konwencja o obywatelstwie
Nie uregulowane pozostają:
- sukcesja w organizacjach m-wych
- sukcesja…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)