To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Za ojca teologii fund. Uważa się Jana Nepomucena Ehrilih . W 1859 napisał książkę Teologia Fundamentalna . Opracował status t. Fund., zarys, dziedzinę. Wg niego ta nauka jest wstępem do teol. Dogmatycznej. Celem jest dowodzenie boskiej natury religii ( ma ona źródło w Bogu ).
Niektórzy, próbują utożsamić teol. Funda. Z apologetyką, twierdząc, że jest to ta sama dziedzina wiedzy. Apologia - apologeta
Apologetyka - apologetyk
Jest tak, że współcześni, autorzy wola używać nazwy teologia fund.
Daje się tą nazwę ponieważ:
zajmuje się ona faktem objawienia (cześć teologii)
zajmuje się wiarygodnością objawienia ( wiarygodność to przymiot wiary)
przy badaniu wiarygodności potrzebna jest metoda krytyczno-synkretyczna oraz dziedzina wiary
dyscyplina ta opracowuje kategorie semantyczne, wyjaśnia pojęcia ( np. co to jest cud)
Nie ma napięcia między t. Fund. A apologetyka. Mogą istnieć obie dziedziny. Apologetyka od strony rozumu wyjaśnia problematykę objawienia. Teologia fund . Od strony wiary ( od strony rozumu także) Apologetyka może być nauką skierowana do niewierzących a teol. Fund. Jest krytyczną refleksja człowieka wierzącego nad prawdami wiary.
Cel teologii fundamentalnej Celem jest coś stałego, związanego z dana nauka. Zadania są różne i mogą się zmieniać. Cel pozostaje stały. Większość teologów fundamentalnych stwierdza, że celem teol. Fund. Jest badanie wiarygodności Objawienia Bożego i badania prawdziwości Boskiego pochodzenia religii chrześcijańskiej.
Wiarygodność może być ukryta w rozumie, może się mieścić w uczuciach, emocjach.
Dziś wiarygodność ujmuje się wieloaspektowo:
-semiotycznie
-personalistycznie
-aksjologicznie itp.
Naukę humanistyczną musimy przyjmować wiarygodnie a nie pewnie.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)