Początki myśli andragogicznej - wykład

Nasza ocena:

3
Pobrań: 315
Wyświetleń: 1379
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Początki myśli andragogicznej - wykład - strona 1 Początki myśli andragogicznej - wykład - strona 2 Początki myśli andragogicznej - wykład - strona 3

Fragment notatki:

Początki myśli andragogicznej:
STAROŻYTNOŚĆ
Platon - wychowanie do starości, należy człowieka przygotować do starości poczynając od dzieciństwa.
Sokrates - prekursor samowychowania (samokontrola, samopoznawanie) cechy cnotliwe → refleksja nad sobą i światem.
CZASY NOWOŻYTNE:
Jan Amos Komeński (prekursor) - twórca nowożytnej idei andragogicznej - XVII w.
W XXVI „Waryncjusz” - Szymon Karyncki w 1555 r. wydał książkę pt. „O szkołach czyli akademiach księg wojen”.
J.A.Komeński - „Wielka dydaktyka” i „Pampaedia”. W „Pampaedi” Komeński pisał, że trzeba uczyć wszystkich, wszystkiego - idea kształcenia przez całe życie.
Socjaliści utopijni - Tomasz Mones, Rober Owen - mieli wizję spostrzegania świata w kategoriach utopijnych.
Bujny rozwój idei oświeceniowych (XVIII w.) - wpływ rewolucji francuskiej i dążeń do równouprawnienia.
Rewolucja francuska - we Francji w 1792 r. został opracowany przez Condorcet - „Projekt organizacji wychowania publicznego” - to projekt, który obejmuje cały system kształcenia, w tym system oświaty dorosłych (pierwszy zarys systemu oświaty dorosłych).
Oświata bardzo duży nacisk kładzie na poszerzanie wiedzy.
Wiek XIX - powstają instytucje oświaty - powstanie Uniwersytetu Ludowego = Grundt - zaczyna się podnoszenie poziomu świadomości chłopa. Przekaz wiedzy regionalnej, kulturowej.
Koniec XVII w. - KEN - już podjęła pomysł pedagogizacji rodziców - widziała potrzebę oświecania rodziców w ich rolach rodzicielskich (Ksiądz Piramowicz).
Wiek XIX - prądy, ruchy robotnicze - początek XX w. żądanie udostępniania wiedzy wszystkim obywatelom.
J.A.Komeński - zwrócenie uwagi na to, że rozwój człowieka jest procesem całożyciowym → idea bardzo nowatorska (całe życie jest szkołą) tzn., że Komeński wyznacza zgodnie z wiekiem człowieka 8 szkół, do których człowiek uczęszcza:
1. szkoła narodzin.
2. szkoła dziecięctwa (dziś okres ok. 7 roku życia).
3. szkoła chłopięctwa (7 rok życia).
4. szkoła wieku dojrzewania (koniec dzieciństwa).
5. szkoła dojrzałej młodzieży (okres po addescencji - do 22-25 roku życia współcześnie).
6. szkoła mężczyzn (wiek dojrzały, dorosłość).
7. szkoła starości (wyróżnione z okresu dorosłości).
8. szkoła śmierci.
Rozwój człowieka u Kodeńskiego jest procesem permanentnym = ciągłym i jest wszelako uwarunkowany:
- siły przyrody (dziś zadatki genetyczne i wpływ środowiska zewnętrznego).
- wpływ wychowawczy (oddziaływanie innych osób).


(…)

… wcześniejszych faz życia.
Rola czytelnictwa - czytanie książek, które rozwijają osobowość, książki dotyczące zawodu, historii, także najnowszej, książki powinny być pisane językiem zrozumiałym. Taka książka daje mądrość, roztropność.
Jeżeli po przeczytaniu książki lepszym jestem człowiekiem, to jest to dobra książka.
Rola pracy - praca ma dawać satysfakcję, praca nie powinna zniewalać, by nie była przymusem, koniecznością.
ZWIĄZEK ANDRAGOGIKI Z INNYMI NAUKAMI:
Andragogika łączy się z naukami pedagogicznymi, społecznymi, a także z naukami ścisłymi i przyrodniczymi.
Lata 80-te interdyscyplinarny charakter andragogiki.
Związki psychologią - z punktu widzenia - koncepcja porzeźb osobowości, postaw, emocji, uczuć, aktywności.
Związki z socjologią - koncepcja ról społecznych, uspołeczniania, interakcji społecznych, komunikacji społecznej, zegara społecznego, koncepcja norm społecznych.
Związki z filozofią - filozofia wychowania, aksjologia (wartości i cele wychowania), prakseologia, estetyka.
Związki z historią instytucji systemu oświaty dorosłych, historia wychowania.
Związki z naukami przyrodniczymi - biologia, stanowienie o normach rozwojowych człowieka dorosłego, teorii rozwoju biologicznego, choroby wieku dorosłego, starczego, jak im zapobiegać.
Całość wiedzy o kulturze i człowieku - antropologia kulturalna (społeczna, religijna, antropologia pedagogiczna). To podejście może służyć postulacie …uniwersalnych. (Tego co wspólne przy uwzględnianiu różnic).
Gerontologia - nauka interdyscyplinarna o starości i starzeniu się.
Demografia - bada, diagnozuje procesy demograficzne, bada wskaźnik urodzeń.
Ekologia…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz