Plany jednoczynnikowe - omówienie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 49
Wyświetleń: 875
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Plany jednoczynnikowe - omówienie - strona 1 Plany jednoczynnikowe - omówienie - strona 2 Plany jednoczynnikowe - omówienie - strona 3

Fragment notatki:

Plany jednoczynnikowe, dwugrupowe (dwa poziomy zmiennej niezależnej
Tabela 5c.1. Klasyczny eksperyment dwugrupowy Grupy zrandomizowane: G1 G2 zmienna niezależna (X): X1 X2 zmienna zależna (Y): Stosując analizę wariancji otrzymujemy test F jako oszacowanie istotności różnicy między średnimi i , Przy dwóch grupach możemy też zastosować test t-studenta (dla dwu grup: F = t2 ).
Zakładamy, że (dzięki randomizacji) grupy eksperymentalne nie różniły się między sobą przed eksperymentem. Jeśli mamy co do tego wątpliwości, możemy zastosować pomiar początkowy (por. plan Solomona)
Jeśli nie było różnic między grupami przed eksperymentem, a pojawiły się po zastosowaniu manipulacji zmienną X, to mamy prawo wnioskować że X wpływa na Y (działanie zmiennej X jest przyczyną zmian zmiennej Y).
Tabela 5c.2. Czterogrupowy plan Solomona
Grupy
Pomiar Oddziały- Pomiar
początkowy wanie końcowy G 1: Kontrolna ---- ---- Yk1
G 2: Kontrolna Yp2 ---- Yk2
G 3: Eksperymentalna
---- X Yk3
G 4: Eksperymentalna Yp4 X Yk4
Plan ten pozwala ocenić efektywność randomizacji oraz wpływ pomiaru początkowego i zmiennej głównej (X) na pomiar końcowy (Y). Oszacowania efektu zmiennej X i pomiaru początkowego dokonujemy przez PORÓWNANIE POMIARÓW KOŃCOWYCH. Porównania między pomiarami początkowymi i końcowymi mają znaczenie pomocnicze gdyż nie gwarantują takiej kontroli zmiennych ubocznych jak porównania między grupami zrandomizowanymi. Zachowanie badacza może być stronnicze. Aby wyeliminować ten efekt i efekt placebo, stosuje się tzw. plan eksperymentalny ślepy (single-blind), w którym osoby badane nie mają dostępu do informacji mogących wpłynąć na wynik badania (np. do informacji, która grupa jest kontrolna a która eksperymentalna), plan podwójnie ślepy (double-blind), w którym informacje takie są niedostępne dla eksperymentatora (osoby kontaktującej się z badanymi), lub nawet potrójnie ślepy (triple-blind), w którym informacje te są niedostępne dla osoby analizującej wyniki.
1.1.2. Plany jednoczynnikowe wielogrupowe (wiele poziomów zmiennej niezależnej)
Tabela 5c.3. Eksperyment jednoczynnikowy, czterogrupowy
Grupy zrandomizowane: G1 G2 G3 G4 ... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz