To tylko jedna z 14 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Planowanie potrzeb w sieci dystrybucji.
Wyznaczając w poprzednim rozdziale optymalną lokalizację węzłów w sieci dostaw (według kryterium najniższych kosztów przepływu ładunku), określono miejsca, gdzie mogą być konsolidowane i rozdzielane strumienie przepływów materiałów w sieci, realizowane przeładunki i kompletacje, przyjęcia i wydanie ładunków oraz gdzie ewentualnie będą utrzymywane zapasy. Znana jest fizyczna odległość (mierzona według odległości dostępnej sieci dróg, sieci kolejowej, połączeń morskich lub lotniczych), co umożliwia oszacowanie czasów realizacji dostaw. Zgodnie z algorytmem 3.3.1, po wyznaczeniu lokalizacji węzłów w sieci dostaw, kolejną czynnością jest planowanie potrzeb w sieci dostaw - planowanie potrzeb w sieci dystrybucji (przedstawione w tym rozdziale) i planowania potrzeb w sieci zaopatrzenia. Do planowania potrzeb w sieci dystrybucji wykorzystywana jest metoda DRP I (Distribution Requirement Planning).
Metoda DRP I polega na planowaniu (prognozowaniu) potrzeb w końcowych punktach sieci dystrybucji i kumulowaniu potrzeb na kolejnych poziomach w strukturze sieci dystrybucji, osiągając skumulowane potrzeby dystrybucji na poziomie spływu wyrobów gotowych z produkcji. Uwzględniane są również czasy realizacji zamówień pomiędzy poszczególnymi szczeblami dystrybucji. Wynikowe potrzeby dystrybucji są zsumowane i przesunięte w czasie.
Metoda planowania DRP I jest oparta na koncepcji pull (ciągnij), gdyż potrzeby w końcowych punktach sieci dostaw „ciągną” dostawy (uzupełniające zapas) na kolejnych poziomach dystrybucji.
W planowaniu potrzeb w sieci dystrybucji przestrzegane są zasady operacyjne:
potrzeby na rynku odbiorcy końcowego są prognozowane (wartość, średnia, trend, dynamika zmian, sezonowość) oraz planowane na podstawie złożonych zamówień;
dla odbiorców końcowych w sieci dystrybucji ustalany jest poziom obsługi klienta i zapas bezpieczeństwa;
uwzględniane są cykle dostawy produktów (czasy realizacji dostaw pomiędzy poszczególnymi punktami sieci dystrybucji) według drogi przepływu produktów w strukturze sieci dystrybucji;
punkty konsolidacji i rozdzielenia produktów (kolejne szczeble w sieci dystrybucji - centra dystrybucji, magazyny regionalne) z zasady nie utrzymują zapasów (lub minimalne) i operują zapasem rotującym zgodnie z napływającymi zamówieniami; realizowany jest schemat ssania - zamawiania ilości zgodnych z wielkością wysyłek;
horyzont planowania pokrywa pełen cykl dostawy - od momentu złożenia zamówienia przez odbiorcę końcowego do momentu sprzedaży wyrobu;
partia dostaw ustalana jest na podstawie parametrów zależnych od warunków funkcjonowania sieci dystrybucji - ekonomiczna wielkość partii dostawy i partii produkcyjnej, efektywny współczynnik wykorzystania magazynów i środków transportu.
(…)
… wytwarzanych przez fabrykę Volkswagena w Poznaniu - Antoninku. Usługi Panopy obejmują zarządzanie magazynem, kompletacja, wstępny montaż, transporty wahadłowe do zakładu VW, dowóz do linii produkcyjnych poznańskiej fabryki (zaopatrzenie) oraz u dostawców na miejsce, a także zarządzanie opakowaniami. Sieć zaopatrzenia producenta - Volkswagen Poznań - stanowią dostawcy w swoich macierzystych lokalizacjach, park dostawców przy zakładach Volkswagen i Pnopa - operator logistyczny. W ten sposób Panopa zarządza w Swarzędzu jednym z największych centrów logistycznych w Europie o całkowitej powierzchni 130000 m2, przy czym 35000 m2 przypada na własne centrum logistyczne, a pozostała część znajduje się w zakładach Volkswagen oraz w parku dostawców.
Każdego dnia do zakładu w Poznaniu wjeżdża prawie 400 samochodów ciężarowych i ponad 60 wagonów kolejowych. W przeliczeniu - Panopa codziennie rozładowuje i składuje w magazynie 6000 palet transportowych małych ładunków oraz 7000 palet transportowych dużych ładunków. Spektrum artykułów obejmuje obecnie prawie 6000 różnych artykułów i sięga od normalnych i małych części aż do dużych komponentów, jak kokpity czy silniki. Codziennie transportem wahadłowym samochodów ciężarowych, przewożone jest 26000 części z centrum logistycznego Panopy oraz parku dostawców na linię montażu końcowego w poznańskiej fabryce VW - jest to około 650 kursów każdego dnia.
Sieć dystrybucji.
Sieć dystrybucji producenta słodyczy (pastylek owocowych i dropsów) obejmuje sieć własnych centrów dystrybucji. Producent dostarcza słodycze m.in. do sieci sprzedaży TESCO. Słodycze skompletowane…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)