Perspektywa konfliktu podejęcie marksowskie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 98
Wyświetleń: 861
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Perspektywa konfliktu podejęcie marksowskie - strona 1 Perspektywa konfliktu podejęcie marksowskie - strona 2 Perspektywa konfliktu podejęcie marksowskie - strona 3

Fragment notatki:

Perspektywa konfliktu: podejście marksowskie. Pytanie: Dlaczego istnieją niektóre trwałe społecznie układy i niektóre społeczne sytuacje, które zdają się działać przeciwko interesom pewnych jednostek w to zaangażowanych, natomiast na korzyść innych? Czyli jak to się dzieje, że jedni ludzie osiągają sukces społeczny i finansowy, poprzez wykorzystywanie środków, które dla innych ludzi są albo niedostępne, albo niewidoczne?
Marks proponuje zastosować dwa zasadnicze podejścia, by odpowiedzieć na to pytanie: analizę (zbudowaną na prawach ekonomicznych rozwoju społecznej organizacji) i zastosowania tej analizy w próbie identyfikacji głownych własności porządku ekonomicznego w świecie. Należy wspomnieć, że oprócz teorii Hobbesa czy Durkheima istnieje inna teoria porządku społecznego, która mówi, że konsekwencja i porządek w społeczeństwie stoją na fundamencie siły i ograniczeń, na dominacji niektórych i podległości innych. Pojawia się w tym momencie pojęcie władzy . Zaletą teorii konfliktu jest to, że pozwala wyjaśnić społeczne zachowanie na poziomie mikro i makro. Konflikty pojawiają się dzięki istnieniu władzy, dzięki odmienności interesów ludzi. Nauczyciel ma władzę nad uczniami, bowiem gdyby nie on, uczniowie zachowywaliby się inaczej. Władza ta może być poparta albo charyzmą, albo przewagą fizyczną i wiekową. W jaki sposób nauczyciele kontrolują uczniów? Kontrolują podstawowe zasoby niezbędne dla uczniów w tworzeniu i utrzymywaniu biologicznej i społecznej egzystencji. Manipulują wiedzą i wierzeniami, kreują i dystrybuują przekazywane zasoby.
Materialistyczna koncepcja historii. W momencie, w którym ludzie postanowili pracować nad naturą, pojawia sie historia społeczna. Dzięki pracy ludzie znajdują rozwiązanie problemu przetrwania, ale kreują także nowe problemy, kreują nowe sytuacje, które narzucają im nowe wymagania i umiejętności. Fundamentem ludzkich społeczności jest więc praca . Ona warunkuje społeczną ewolucję, tworząc dialektykę, między człowiekiem a społeczeństwem, czy też światem materialnym. Zatem w tym podejściu tworzą się dwie koncepcje: sił produkcyjnych (tzn, materialne warunki natury i technologia) i społeczne stosunki produkcji (tj, podział pracy i relacje rynkowe stworzone przez ludzi). Marks pokazywał, że podział pracy stawał się wraz z czasem coraz bardziej zróżnicowany. Widzi ewolucję od prymitywnych, bezklasowych społeczeństw, do współczesnych, opartych na klasach społecznych organizacji, które bazują na kooperacji ludzi w produkcji. Kooperacja ta umożliwia produkowanie dóbr ponad własne potrzeby. Zatem dialektyka między produkcją a życiem społecznym wygląda następująco:
Z każdego rodzaju systemu produkcji ewoluuje unikatowy sposób społecznych relacji budowany przez okoliczności posiadania i własności (człowiek wolny/niewolnik, patrycjusz/plebejusz).
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz