Pedagogika ponowoczesności

Nasza ocena:

3
Pobrań: 308
Wyświetleń: 2891
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Pedagogika ponowoczesności - strona 1 Pedagogika ponowoczesności - strona 2 Pedagogika ponowoczesności - strona 3

Fragment notatki:

Pedagogika ponowoczesności
W świecie nowoczesnym posiadane przez jednostkę możliwości w sferze konsumpcji stanowiły najważniejszy przejaw symbolicznego jak i materialnego statusu. Jej dostępność dla różnych grup stanowiła jeden z najistotniejszych czynników wyznaczania granic tożsamości. Posiadanie określonych dóbr było źródłem prestiżu i satysfakcji. Moda i ubiór stanowiły o miejscu człowieka w społeczeństwie a także wyznaczały czynnik kształtowania jednoznacznej tożsamości. Strój mówił o tym, jaki jest człowiek, który go nosi. Jaka jest jego tożsamość czy filozofia życiowa. (Rozróżniał szlachcica od chłopa.) Ubiór był najważniejszą formą kategoryzowania ludzi i ról społecznych. Status strojów wyznaczano przez ich symbolikę, kosztowność materiału a także wkład pracy. Uzyskiwano zatem gwarancję ekskluzywności - odróżnienie wytworności od pospolitości.
Znajomość zasad z zakresu sposobów ubierania się stanowiła część etykiety jednostek społecznie usytuowanych wyżej. Miało to służyć potwierdzeniu istniejących podziałów społecznych. Z czasem moda zaczęła okazywać zróżnicowanie życia ludzi bogatszych (pora dnia, typ aktywności). Dzięki temu na początku 20wieku masowa produkcja mody dała możliwość jej masowej konsumpcji. We współczesnym świecie hierarchizująca rola ubioru nie zniknęła a zmieniła swoje znaczenie. Obecnie to co rzadkie wkrótce staje się ogólnodostępne. Przykład: W modnym sklepie Nieman-Markus zaprezentowano dwa zdjęcia tej samej kobiety. Pierwsze przedstawia kobietę z wyższych sfer ubraną w elegancki kostium z Paryża. Tekst pod obrazkiem sugeruje „noszenie właściwej rzeczy, we właściwym czasie”. Drugie zdjęcie przedstawiało zamyśloną, ubraną w palestyńską przepaskę i pustynny kaftan te samą kobietę. Tekst kładzie nacisk na „wolność od wąskich ograniczeń”. Zdaniem Mik'a Featherstona współcześnie chodzi o łączenie obu tych opcji. Strój i dobra konsumpcyjne mają więc symbole statusu. Moda zawsze była, na swój sposób ponowoczesna. Zaprzeczała stabilności wyobrażeń i znaczeń. Istotą mody jest w końcu „wychodzenie z użycia”. W ostatnim czasie moda nabiera charakteru eksperymentalnego. Stała się nośnikiem upozorowania. Stanowi proces. Cykle mody zdają się oscylować, z coraz większą szybkością, co zmusza jednostki do przeistaczania swojego ciała. W nowoczesności za pomocą mody następuje konstruowanie różnorodnych tożsamości. Idea „musisz być taki sam” ustąpiła miejsca idei „musisz być odmienny”. Człowiek definiowany jest zatem, przez symulowaną odmienność. Konsumpcja stała się możliwością konstruowania przez ludzi własnej „różnicy”. Konsumpcja nie represjonuje tożsamości, lecz dostarcza źródeł fascynacji możliwymi do przybrania tożsamościami. Moda odgrywa ogromne znaczenie w konstruowaniu współczesnej tożsamości kobiecej. Pozwala być nikim jak i każdym. Dzięki niej można przybrać różnorodne tożsamości nawet, na chwile. Magazyny mody, za oczywistość uznają fakt, iż kobiety przyjmują coraz to nowe tożsamości. Wystarczy odnaleźć siebie wśród wszystkich propozycji. Znajdują się one, w szafie, wystarczy tylko wybrać odpowiednią. (przebranie się w lata 20ste, 30ste, w image romantyczki, elegantki). Na miarę 21wieku proponuje się kobietom tożsamość winylową - lubi serial star trek, słucha techno, neonowe kolory. Tożsamość można także ilustrować poprzez fryzurę. (kobieta zadziorna, zalotna, sportowa). Zmiana kobiet przez modę świadczy również o zmianie stylu kobiet. Teraz łatwiej pokręcić nie tylko stroje ale także przybierane i odrzucane t

(…)

…” - według wielu internetowych debat nie tylko istnieje ale także przybiera formę społecznej epidemii. Według opinii innych stanowi to potwierdzenie dominacji mężczyzn w obliczu rozpowszechniającej się emancypacji kobiet. Kiedyś na pytanie „co oznacza być mężczyzną?” odpowiedz była prosta. Określone standardy dotyczące tożsamości i ciała - sposobu myślenia, ról społecznych. W ostatnich dwóch dekadach standard ten uległ zmianom…
…. Moda staje się sezonowa. Czy nadążam zatem z przekodowaniem mojego ciała zgodnie z panującymi trendami? Moda staje się estetycznym zapakowaniem kobiecego ciała. Kobieta ma upiększać się i stroić. Symbolem zdyscyplinowania kobiecego ciała jest 19wiecny gorset. Znakomitym przykładem zdyscyplinowania jest także depilacja. Spojrzenie innych odgrywa tu przecież rolę decydującą. W latach 70 modelki stały…
… jako dwa oddzielne bieguny. Zaczynają się mieszać, krzyżować. Tożsamość stanowi mozaikę, zlepek cech. Tracą swoją jednoznaczność. Pojawiają się przykłady męskości niedookreślonej (reklamy perfum). Pewne elementy wizerunku zaprzeczają męskości (nagość, depilacja). Następuje zacieranie różnicy płciowej.
W nowym świecie zaczyna pojawiać się osłabienie heteroseksualności jako obowiązującego sposobu interakcji między kobietą a mężczyzną. Pojęcie to nabiera negatywnego odcienia. Mężczyzna heteroseksualny zaczyna być nazywany „prostakiem” - który chce tylko wykorzystać kobiety. Postrzega się heteroseksualizm jako mieszankę, przymusowy układ stosunków. Zaczyna występować naturalizacja orientacji homoseksualnej, lesbijskiej, czy biseksualnej. Zjawisko to jest źródłem powstawania niepokojów wokół kategorii męskości…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz