Antropologia ciała

Nasza ocena:

5
Pobrań: 63
Wyświetleń: 952
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Antropologia ciała - strona 1 Antropologia ciała - strona 2 Antropologia ciała - strona 3

Fragment notatki:


R. Barthes - System mody. „Retoryka signifie: świat mody” Parataksa   (z gr.   parataxis   - postawienie obok siebie) - współrzędne połączenie kilku zdań w jedno złożone. Często używana w języku mówionym, np. "zobaczyła przed sobą nieznanego mężczyznę, przystanęła, zapytała o drogę". Signifie - „znaczone” - coś co jest oznaczone, element znaczony, np. pojęcie, istotna część znaku, to co mamy na myśli, kiedy wypowiadamy dany znak (dane słowo). Signifiant - znaczące - to, co oznacza np. obraz akustyczny lub graficzny znaku, surowy ciąg głosek lub znaków graficznych. Kod ubraniowy, który ma wyrażone wprost „znaczone” czyli stanowi pewien przekaz, informację, dzieli świat na jednostki semantyczne - czyli znaczeniowe.
Ideologia implikowana na poziomie „kodu ubraniowego”. Dwa sposoby:
Metafora - jej rolą jest przekształcenie jednostki w pozornie oryginalną przypadkowość, czyli stworzenie z danej sytuacji np. wyjazdu na wieś, wizyty u cioci, wyjścia na spacer, koncert itp. Okazji, do której niezbędny jest specjalny „kod ubraniowy” np. do babci na imieniny uczesz się gładko i ubierz spódniczkę za kolana, Metaforyczna redundancja (zbytek przesyt) - czyli chodzi poniekąd przerost formy nad treścią, ubranie zbyt wystawne do okoliczności, np. na spacer po wsi wyjść w szpilkach za 1500zł. Parataksa - zwiększa moc metafory i tworzy „atmosferę”, czyli do szpilek od Manolo Blahnika zakładamy płaszcz od Gucciego i torebkę Louis Vuitton. A najlepiej podjeżdżamy pod wiejski bar „Biedronka” jakimś Jaguarem po to by „oglądać zespoloną istotę wsi i trudu jako nieco egzotyczny spektakl”. W ten sposób tworzy się pewna całość, wzajemnie powiązanych ze sobą przedmiotów „ od struktury do znaczenia ” - czyli poprzez jednostki semantyczne kodu ubraniowego do znaczenia - chodzi tutaj o połączenie wszystkich luksusowo wyglądających szczegółów (Jaguar to też taki „szczegół”. ale duży), np. drogie buty i płaszcz z nerek - każde są jednostką semantyczną, składającą się na kod ubraniowy - czyli całość. Dlatego tutaj mowa o sztuce jaką jest retoryka Mody - trzeba umiejętnie dobrać wszystkie jednostki semantyczne do siebie, aby miały one znaczącą wymowę. Stereotyp ustanawia retoryki mody - mając w głowie pewną wizję luksusu i zbytku, klasyfikujemy kogoś, kogo widzimy do danej grupy, pani w futerku będzie więc bogata, a pan z podartymi, brudnymi spodniami może być bezdomnym lub fanem Nirvany ( a nie biznesmenem na kacu). Wg Barthesa - „stereotyp funkcjonuje jak błędnie rozpoznane wspomnienie”. Retoryka mody i jej związek z pracą, a raczej jej przeciwieństwem czyli wypoczynkiem. - „świat mody, to świat pracy dany niebezpośrednio” „

(…)

… lub rejonów np. nad Morze Śródziemne. Zadaniem Mody, jest uchwycenie klimatu danego rejonu, państwa lub kraju i poprzez skrajne nasilenie pewnych elementów zbudowanie odniesienia do danego kraju itp. Moda ma uchwycić esencję tych miejsc w jednym posunięciu - czyli w stroju.
Dwoista jakość aktu Mody: charakter namiętny i rozumowy. Chodzi tutaj o to, że kupując daną rzecz, człowiek jednocześnie myśli…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz