Pedagogika Marii Montessori

Nasza ocena:

3
Pobrań: 1148
Wyświetleń: 4620
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Pedagogika Marii Montessori - strona 1

Fragment notatki:



Specjaliści określali pedagogikę Marii Montessori różnymi terminami, w tym takie jak: pedagogika naukowa, pedagogika indywidualistyczna, pedagogika biologiczna o kierunku psychologicznym, nowe wychowanie, ruch pedagogiki wychodzącej od dziecka. Niezmienne jest to, że wszyscy uważają ją za twórczynię popularnej na całym świecie metody wychowania przedszkolnego. Ponadto w notatce krótko omówiono fazy życia, działalności i twórczości Marii. Jednak większość dokumentu stanowi opis specyfiki pedagogiki Marii Montessori.

Pedagogika Marii Montessori (1870- 1952)
1.Przełom XX i XXI w. renesans koncepcji pedagogicznej M. Montessori w wielu krajach Europy i świta
2. Trudno dziś określić przynależność poglądów MM do jednego kierunku edukacyjnej refleksji: MM określiła swój system wychowania dzieci w wieku przedszkolnym jako pedagogikę naukową
B. Nawroczyński zaliczył koncepcję domów dziecięcych Montessori do pedagogiki indywidualistycznej ( z punktu widzenia celów) L.Chmaj zaliczył MM najpierw do przedstawicieli ped. biologicznej o kierunku psychologicznym, a w dobie PRL zaliczył ją do przedstawicieli nurtu nowego wychowania o kierunku naturalistyczno- liberalnym.
S. Kunowski usytuował poglądy MM w nurcie liberalnym
M.S.Szymański umieszcza pedagogikę Montessori wśród „ruchu pedagogiki wychodzącej od dziecka”- odmiana ped. naturalistycznej nawiązującej do Rosseau
Okoń (Słownik pedagogiczny 2001) - „twórczyni popularnego na całym świecie systemu wychowania przedszkolnego , zwanego metodą Montessori”
3. Po 1932 roku Montessori pracowała nad rozbudową psychologicznej koncepcji człowieka, tworzyła pojęcia takie jak: „ psychiczny zarodek” „wrażliwe fazy” „ duchowy plan rozwoju” „ polaryzacja uwagi” „ normalizacja” - pojęcia ważne dla montessoriańskiej teorii antropologiczno- pedagogicznej
4. W latach 40 pracowała nad koncepcją wychowania kosmicznego, które dziś łączy się powszechnie z wychowaniem ekologicznym
5. Na podstawi analiz dokonań można MM zaliczyć do „pedagogiki wychodzącej od dziecka”, indywidualizmu pedagogicznego, pedagogiki eksperymentalnej , społecznej, kultury i religijnej. Fazy życia, działalności i twórczości:
1faza- zainteresowanie pedagogika eksperymentalna, indywidualizmem i „ped. wychodzącą od dziecka”
2 faza- problematyka pedagogiki socjalnej, religijnej i kultury
3 faza- zainteresowanie wychowaniem dla pokoju oraz wychowaniem ekologicznym
Nacisk na aspekt metodyczny! Cała twórczość należy do bardzo szeroko pojętej pedagogiki humanistycznej!
SPECYFIKA PEDAGOGIKI MARII MONTESSORI
Podstawą teoretycznych oraz praktycznych aktywności nauczyciela jest dziecko oraz jego biologiczny i społeczny rozwój. Wychowanie to bardzo specyficzny rodzaj „ pomocy osobie ludzkiej w osiąganiu przez nią niezależności” , to także „ pomoc dawana dziecku od urodzenia w jego psychiczno- duchowym rozwoju”. W tym czasie ma miejsce stały postęp w sferze ducha i ciała , zaś jego siłą sprawczą staje się energia będąca źródłem aktywności dziecka.
Uważała , że każde dziecko jest „ budowniczym samego siebie”, cały zaś proces budowy powinien odbywać się w interakcji ze środowiskiem dziecka . Dzięki właściwościom „absorbującej psychiki” ( czyli okresów szczególnej wrażliwości oraz tzw. polaryzacji uwagi) dziecko świadomie chłonie wrażenia , zdobywa wiedzę wraz z doświadczeniem. Wszystko to warunkuje jego stały i prawidłowy rozwój.

(…)

…”. Dla tego okresu zycia staje się ważne wychowanie kosmiczne Montessori, łączące w sobie elementy wiedzy o ziemskim globie.
13- 18r.ż.- wrażliwość na godność osobistą, odpowiedzialność i wiara we własne siły. Okres oddalania się od rodziców, poszukiwania własnych systemów wartości i norm, szukanie sensu życia, próby sprawdzania własnych sił i możliwości.
Wychowanie powinno przebiegać w przygotowanym otoczeniu…
…, zasady pracy z pomocami rozwojowymi, zasady porządku i wolności zgodne z teoria wychowania Montessori) i osobowym( osoba nauczyciela, wymieszana wiekowo grupa dzieci i rodzice) .
Wszystkie wskazania opierają się na wyznaczaniu pięciu obaszarów wolności, która polega na uwalnianiu się dziecka poprzez aktywny rozwój, poprzez ciężka pracę rozwoju. Stawanie się wolnym jest procesem dochodzenia…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz