Maria Montessori

Nasza ocena:

3
Pobrań: 511
Wyświetleń: 2121
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Maria Montessori - strona 1 Maria Montessori - strona 2

Fragment notatki:


Maria Montessori Polaryzacja uwagi - głębokie i długotrwałe zainteresowanie dziecka jednym przedmiotem lub czynnością - powrót do niej w celu dokonywania odkryć - to podstawowa przesłanka metodyki Montessori.
Dziecko - jego rozwój biologiczny i społeczny jest podstawową kategorią w pedagogice M. Montessori. Wychowanie to specyficzny rodzaj pomocy osobie ludzkiej w osiąganiu przez nią niezależności. Istotę pedagogiki Montessori wyraża prośba jednej z jej podopiecznych: „pomóż mi zrobić to samodzielni e”. Słowa te stały się credo szkoły montessoriańskiej. Wyraża ono szacunek dla indywidualności dziecka oraz przyjazne i pełne gotowości do pomocy, wspieranie go na jego drodze rozwoju . Realizacja tych zasad jest możliwa dzięki przygotowaniu „otoczenia e dukacyjnego”. Stanowi ono podstawę do pracy własnej i sprzyja rozwojowi dziecka. Dlatego przy organizowaniu „otoczenia” niezbędne jest uwzględnienie potrzeb i zainteresowań dzieci. Zarówno w przedszkolu jak i w szkole dzieci same decydują, w co się będą bawić lub, czym się będą zajmować, jak długo będą wykonywać określoną czynność, gdzie przygotują miejsce swojej zabawy czy pracy oraz z kim będą współpracować. Każda, bowiem niepotrzebna pomoc jest według Marii Montessori, przeszkodą w rozwoju.
Cele p edagogiki Montessori: - pomoc w rozwoju indywidualnych cech osobowości , - pomoc w formowaniu prawidłowego charakteru , - pomoc w zdobywaniu wiedzy, umiejętności szkolnych i współdziałania .
Cele te realizowane są poprzez pomoc dziecku w: - rozwijaniu samodzielności i wary we własne siły - wypracowaniu szacunku do porządku i do pracy - wypracowaniu zamiłowania do ciszy i w tej atmosferze do pracy indywidualnej i zbiorowej
- osiąganiu długotrwałej koncentracji nad wykonywanym zadaniem
- wypracowaniu postaw posłuszeństwa opartego na samokontroli , a nie na zewnętrznym przymusie
- uniezależnieniu się od nagrody - formowaniu postaw wzajemnej pomocy bez rywalizacji - szacunku dla pracy innych - rozwijaniu indywidualnych uzdolnień i umiejętności współpracy - osiąganiu spontanicznej samodyscypliny wynikającej z dziecięcego posłuszeństwa Zadania pedagogiki Montessori: - uczenie przez działanie: dzieci zdobywają wiedze i praktyczne umiejętności poprzez własną aktywność, w przemyślanym środowisku pedagogicznym, przy współpracy z nauczycielami
- samodzielność: dzieci swobodnie wybierają rodzaj, miejsce, czas i formę pracy (indywidualna lub z parterem) przy zachowaniu reguł społecznych. Rozwijają indywidualne uzdolnienia i uczą się realnej oceny swojej umiejętności.
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz