Pedagogika humanistyczna - omówienie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 301
Wyświetleń: 1792
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Pedagogika humanistyczna  - omówienie - strona 1 Pedagogika humanistyczna  - omówienie - strona 2 Pedagogika humanistyczna  - omówienie - strona 3

Fragment notatki:

Pedagogika humanistyczna c.d. Seksualność u Freuda:
-kiedyś to był temat tabu, jednostka rodząc się jest zdolna do seksualności, kultura, gatunek ludzki ma ją odpowiednio ukierunkować
Co społeczeństwo ma czynić z homoseksualistami? (z punktu widzenia norm jest to dewiacja) Piętnować/ wzbudzanie poczucia winy- agresja nieracjonalna, dopóki gatunek jest niezagrożony (jego istnienie). Nie ma powszechnego przyzwolenia na wychowanie dzieci bo to zaburza ład społeczny- kulturowy (tradycyjna rodzina odgrywa bardzo ważną rolę, ład i jego przejrzystość pozwala sprawować kontrolę i daje jednostkom poczucie orientacji w świecie)
Burzenie ładu = granice wolności jednostkowej w społecznej całości (nie da się raz na zawsze odpowiedzieć)
Pedagogika humanistyczna nie zadaje tego pytania: wspólnota jako całość ją nie interesuje, triumf egocentryzmu (egoizmu)- skierowanie ku sobie
Tezy Carla Rogersa: - Istota potencjalnie wewnątrzsterowna, człowiek w momencie urodzenia ma takie właściwości że gdyby nie blokujące właściwości zewnętrzne to byłby wewnątrzsterowna (społeczeństwo to jest to co blokuje samorealizację)
- Rozwijanie wszelkich zdolności (potencjalna zdolność)- podtrzymywanie i utrzymywanie organizmu
- Rozwój w kierunku autonomii (od heteronomii)
- Mamy zawierzyć impulsom wewnętrznym, wtedy organizm będzie się rozwijać zgodnie z własnym interesem (percepcja przedświadoma- odpowiedź na sygnały których nie rejestruje świadomość- mądrość organizmu)
Organizm zawiera także emocje. Ludzie zatracili ta zdolność wewnętrzną organizmu- to prowadzi do stanu patologicznego. (jednostki odczuwają nieadekwatność między wewnętrznym „ja” a tym jak działają)
Ważne jest więc odkrycie wewnętrznego „ja”- odkryte w wyniku interakcji z otoczeniem, bycia wśród innych, potrzeba akceptacji ze strony innych (stanowi to konkurencję dla samorealizacji = aktualizacji)
Dążenie do akceptacji jest silniejsze niż dążenie do samorealizacji- kiedy pojawia się konflikt to zwycięża akceptacja, to wszystko zależy od rodziców, jeśli zachowania dziecka są akceptowane jeśli spełni warunki (akceptowanie warunkowe) to samoakceptacja dziecka też staje się warunkowa nieadekwatność percepcji - dziecko pragnie dopasować to do warunków akceptacji, to, co jest niezgodne próbuje naciągnąć i zniekształcić aby stało się zgodne. To powoduje pogłębianie niespójności między „ja” a działaniem dziecka
Warunkowe akceptowanie jest utrudnieniem w społeczeństwie
Dziecko nie może uchwycić w pełni tego co jest niezgodne z warunkowym akceptowaniem- inaczej groziłoby to brakiem samoakceptacji, a to jest źródłem lęku. Niespójność między „ja” a doświadczeniem- niespójność między doświadczeniem/ zachowaniem


(…)

… się środowisku
- należy wspierać zmiany ( ale po co? Czy na pewno one są dobre)i proces kształcenia
- wykształcony człowiek to taki co nauczył się jak się uczyć, nauczył się adaptować do środowiska i zmieniać, wie że każda wiedza nie jest pewna (jedyna trwała to zmienność)
Wspieranie procesu nauczania:
- wyzwalać ciekawość
- swoboda pytań, poszukiwań bezkarność dorosłych wobec świata dorośli wycofują…
… ją nie interesuje, triumf egocentryzmu (egoizmu)- skierowanie ku sobie
Tezy Carla Rogersa: - Istota potencjalnie wewnątrzsterowna, człowiek w momencie urodzenia ma takie właściwości że gdyby nie blokujące właściwości zewnętrzne to byłby wewnątrzsterowna (społeczeństwo to jest to co blokuje samorealizację)
- Rozwijanie wszelkich zdolności (potencjalna zdolność)- podtrzymywanie i utrzymywanie organizmu
- Rozwój…
… że nie jestem sobą”- dążenie do stania się samym sobą, wie że nie jest samym sobą ale chce ten stan zmienić (organizm walczy), tendencja do aktualizacji jeszcze nie umarła (żywotność organizmu)
Udany proces psychoterapii może to odwrócić- znosi warunki akceptacji- reintegracja organizmu Czynniki zewnętrzne mają charakter destrukcyjny, chyba że jest to stymulacja wewnętrzna to jest podporządkowana tendencji do aktualizacji…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz