Parmenides i inni - omówienie

Nasza ocena:

5
Pobrań: 140
Wyświetleń: 861
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Parmenides i inni - omówienie - strona 1

Fragment notatki:

Parmenides i inni Ksenofanes zasadą świata jest ziemia, jako najbardziej zwarty żywioł
panteizm - bóstwo jest jedno, krytyka antropomorfizmu i politeizmu
Parmenides z Elei (540 - 470 r. p.n.e.) rozważania o bycie
oddzielenie bytu, który jest stały i niezmienny, od zmiennych i względnych zjawisk - zalążki dualizmu filozoficznego
„byt jest, a niebytu nie ma” - byt jest ciągły, nieruchomy, niezmienny, niepodzielny i stały
odrzucenie poznania zmysłowe i zaufanie rozumowi i dedukcji
teoria poznania
umysł jest biernym odtwórcą rzeczywistości
myśl, gdy nie jest w błędzie, jest wiernym odzwierciedleniem rzeczywistości
byt jest myślą
dwa rodzaje poznania
poznanie zmysłowe - nieskuteczne
poznanie myślowe - skutecznie
wpływ na szkołę eleacką:
teoria jedności i niezmienności bytu
niepodzielność bytu
odróżnienie myśli od spostrzegania
dualizm i dialektyka
Zenon z Elei (540 - 470 r. p.n.e.) autor dzieła „O przyrodzie”, napisanego w postaci ciekawego dialogu
udoskonalił sztukę dyskusji i dialektyki
podzielał pogląd o jedności bytu i wykazywał sprzeczności wszelkich zmienności:
argumenty przeciw ruchowi
dychotomia - ruch jest niemożliwy, każda drogę da się podzielić na nieskończenie wiele odcinków, których nigdy nie przebędziemy
Achilles - najszybszy nigdy nie dogoni najwolniejszego, jeśli ten go choć na chwilkę znów wyprzedzi
strzała - lecąca strzała nie rusza się, lecz w czasie teraźniejszym tkwi w miejscu - czas składa się z chwil, a więc strzała nie rusza się, ale stoi
stadion - szybkość jest względna, zależy od punktu odniesienia - ruch nie może istnieć, jeśli dokonuje się jednocześnie z innymi prędkościami na raz
argument przeciw mnogości - jeśli byt jest podzielny, a jego części są niepodzielne, to nie posiadają one wielkości i byt też jej nie posiada - jeżeli są jednak podzielne, to można je mnożyć w nieskończoność - tak czy siak, sprzeczność
argument przeciw poznaniu zmysłowemu - ziarno rzucone na ziemie nie wydaje dźwięku, więc cały worek ziaren też nie powinien wydawać
Kontynuatorzy idei Gorgiasz (483 - 375 r. p.n.e.) - starał się odkryć paradoksy myślowe
nie ma nic
gdyby nawet coś było, to byłoby niepoznawalne
gdyby nawet było poznawalne, to nie mogłoby być przedmiotem zgody między ludźmi
szkoła Megarejska założona przez Euklidesa - specjalizowała się w erystyce - „zdeprawowanej dialektyce, bo pozbawionej swego celu, czyli dochodzenia do prawdy” ... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz