To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
PAŃSTWO W SYSTEMIE POLITYCZNYM PAŃSTWO: 1.znaczenie logiczno normatywne: z jedenj strony kategoria języka, z drugiej wyobrażenie spójnego systemy norm regulujących zachowania ludzkie państwoszczególny przejaw zjawiska (jest wybitnym blaskiem samego prawa) 2. znaczenie psychologiczne: psychiczne przeżycia ludzi zw. z instytucjami i ludźmi władzy oraz ze stylami rządzenia wszystko co ludzie myślą, czują, uważa sie za naturę państwa indywidualne i zbiorowe wyobrażenia o naturze władzy państwowej o jej celach i sposobach działania, są psychicznym wymiarem państwa opinia publiczna jest psychicznym wyrazem stosunku do państwa 3. znaczenie aksjologinczne: państwo pojmowane jako rodzaj wspólnoty wartości, zbiór wyższych celów godnych współdziałania, niezależnie od rozbieżności celów, do których dążą poszczególne jednostki i grupy społeczne pastwo jest wartością scalającą różne grupy i tworzącą wspólnotę polityczną państwo jako wartość wyższego rzędu 4. znaczenie socjologicznohistoryczne (społecznohist.): państwo to wielka grupa społeczna o szczególnym sposobie organizacji, która ma wspólne doświadczenia spośród innych zorganizowanych grup spol. państwo wyróżnia się trwałym splotem kilku cech występujących łącznie i tylko łącznie te cechy opisują państwo jako zjawisko społecznohist. państwo to taka zorganizowana grupa ludzi, która jest produktem ich rozwoju historycznego i wyróżnia się kilkom cechami: ● 1.państwo jako organizacja polityczna ● 2. państwo jako organizacja suwerenna ● 3. panstwo jako organizacja przymusowa ● 4. państwo jako organizacja terytorialna 1.Państwo jako organizacja polityczna taka w której władza publiczna jest czynnikiem organizującym współpracę wielkich grup społ. (np. klasy, warstwy) i wybierającym sposoby rozwiązywania konfliktów między grupą i jednostkami . Beorg Jeling twórca trójstopniowego ujęcia państwa: ● wolność ● terytorium ● władza najwyższa Kiedy i dlaczego powstało państwo? Istnieją rozbieżne koncepcje, ale najbardziej znane są te 4: ● Teistycznasw. Tomasz z Akwinu 12251274 (wcześniej Paweł z Tarsu I w n.e., św. Augustyn IV/V w n.e., twierdził, że nie ma władzy która nie pochodziłaby od Boga, Aureliusz) ● Powstanie państwa wiąże się z działaniem istoty nadprzyrodzonej ● W starożytności głoszono, iż państwo zorganizował ten lub inny bóg ● W późniejszej wersji tej koncepcji od Boga wywodzi się sama zasada władzy, natomiast istniejące konkretnie państwa są dziełem ludzi ● Umowy społecznejJ. J. R ousseau 17121788, T. Hobbes 15381619, J. Lock 16321704 ● Państwo to następstwo szczególnego rodzaju mowy, zawartej miedzy członkami społeczności
(…)
…, które
podlegałyby władzy państwowej.
Średniowiecze:
● idea uniwersalizmu cesarskiego >
na ich podstawie powstawały inne idee
● idea uniwersalizmu papieskiego>
państwowości
1534rHenryk
VIIIsupremacja
Anglii (chęć uniezależnienia się), "zapis religijny" zarówno
kościół
jak i państwo są wobec siebie autonomiczne>
samoograniczenie suwerenności państwa
>
suwerenność zewnętrzna
● suwerenność zewn. przejawia siepaństwo…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)