To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Rozkład nabywców wg czasu akceptacji nowości 1. Efekt demonstracyjny 2. efekt rekomendacji 3. sieć uwierzytelnienia 4. efekt demokratyzacji 5. obowiązek – rutyna ORIENTACJE PRZEDSIĘBIORSTW Ø Orientacja produkcyjna – XIX w., produkcja masowa, rynek sprzedawcy, inaczej – orientacja na produkt. O - uwaga przedsiębiorców skoncentrowana jest na produkcji w skali masowej, na uzyskaniu przewagi kosztowej o - główny problem: jak wytwarzać dużo i tanio, aby uczynić wyrób dostępnym dla szerokiego grona nabywców i uzyskać kosztową przewagę nad konkurentami przy zachowaniu wymaganej staranności produkcji. Ø Orientacja sprzedażowa (dystrybucyjna) – związana z pojawieniem się barier popytu (USA – lata 20-te; Europa Zach. – lata 50-te XX w.) o - jak sprzedać to, co firma może masowo i tanio wytwarzać o - nacisk na wspieranie sprzedaży, reklamę Właśnie wtedy pojawiła się koncepcja marketingu – mix. Ø Orientacja na społeczeństwo (lata 90-te XX w.) – Zmiany społeczne dokonujące się, doprowadziły do uwzględniania w tworzonych przez firmy strategiach takich aspektów, jak: o Ekologia – np. poprzez produkowanie produktów przyjaznych dla środowiska, neutralizowanie głodu na świecie, racjonalną gospodarkę surowcami o Etyka – np. przez wdrażanie standardów społecznej odpowiedzialności biznesu, budowanie zaufania między firmą, a odbiorcami. o Szybka dynamika zmian w technologii wytwarzania i dążenie do ograniczania zanieczyszczania środowiska. Rynek – ogół stosunków wymiennych pomiędzy sprzedającymi a kupującymi, poparte odpowiednimi środkami płatniczymi. ELEMENTY RYNKU • Cena • Podaż • popyt • przedmiot rynku • podmioty rynku • strumień dóbr • organizacja rynku Wartość – suma nakładów pracy ludzkiej i uprzedmiotowionej związanej z wytwarzaniem danego wyrobu. FUNKCJE RYNKU • Informowanie o ofercie • Pobudzanie innowacyjności • Stymulowanie rozwoju gospodarczego • Wyrównywanie popytu i podaży • Alokacja – odpowiednie rozmieszczenie zasobów • Weryfikacja decyzji • Motywacja pracy STRUKTURA UKŁADU RYNKOWEGO STRUKTURY RYNKOWE Strona popytowa Strona podażowa Liczba kupujących Liczba sprzedających Jak wielu Nazwa dla ilości Nieliczni Jeden Wielu (poli) Polipol Oligopol Monopol Nieliczni (oligo) Oligopsom Oligopol bilateralny Ograniczony monopol Jeden (mono) Monopson Ograniczony monopson Monopol bilateralny Cechy gospodarki rynkowej • Swoboda alokacji • Zasady nabywane • Ponoszenie odpowiedzialności ekonomicznej i ryzyka •
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)