To tylko jedna z 6 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
ORGANY ADMINISTRACJI PAŃSTWOWEJ
Działalnością administracyjną państwa nazywa się w pewnym uproszczeniu to wszystko, co nie jest ustawodawstwem i wymiarem sprawiedliwości. Była już 0 tym mowa wyżej. Działalność tę prowadzą organy administracji.
Organami administracji państwowej są te organy państwa, które - w opar- ciu o obowiązujące ustawy i w celu ich wykonania - realizują działalność administracyjną.
Zależnie od przedmiotu działalności i jej zakresu, charakteru organu, składu
1 innych okoliczności, rozróżnia się szereg rodzajów organów administracyjnych. Podstawowe organy administracji państwowej omówione zostały w rozdziale II. 1. Organy kolegialne i jednoosobowe Ze względu na skład organu dzielimy organy administracji państwowej na kolegialne i jednoosobowe.
Organ kolegialny składa się z pewnej liczby osób, a decyzje zapadają w nim zespołowo, w drodze uchwały podjętej większością głosów. Organem kolegial- nym jest np. Rada Ministrów. Natomiast w skład organu jednoosobowego wchodzi jedna osoba, a decyzje zapadają jednoosobowo. Takim organem jest minister.
W aparacie administracyjnym państwa działają obydwa rodzaje organów. Organy kolegialne wykorzystuje się głównie, gdy sprawą o podstawowym znaczeniu jest dojrzałość podejmowanych decyzji, ich staranne wyważenie, jednym słowem, gdy chodzi przede wszystkim o merytoryczną i prawną trafność decyzji. Natomiast na tych odcinkach zarządu państwowego, gdzie najważniejsza jest szybkość działania i operatywność organu, decydująca 0 skuteczności administrowania - powoływane są organy jednoosobowe.
Zarówno organy kolegialne, jak i jednoosobowe mają swoje wady i zalety. Organy jednoosobowe administrują sprawnie, lecz prawdopodobieństwo pod- jęcia błędnej decyzji jest tu znacznie większe, natomiast w organach kolegial- nych decyzja może być znacznie dokładniej przemyślana i przed podjęciem poddana wszechstronnej analizie, ale właśnie wskutek tego działalność or- ganów kolegialnych może okazać się nie dość sprawna.
Państwo dąży do połączenia zalet obu rodzajów organów. Jedną z prób zmierzających w tym kierunku jest tworzenie kolegiów przy organach jednoosobowych. Kolegium ma z reguły jedynie charakter doradczy, ale organ jest zobowiązany przedstawić mu projekty ważniejszych decyzji i przed ich podjęciem wysłuchać opinii kolegium. Opinia ta nie jest wiążąca. Organ podejmuje decyzję swobodnie i ponosi za nią sam pełną odpowiedzialność. Działanie takiego opiniodawczego zespołu zwiększa jednak wydatnie praw- dopodobieństwo podjęcia właściwej decyzji.
2. Organy centralne i terenowe Ze względu na terytorialny zasięg swojej działalności organy administracji państwowej dzielą się na centralne i terenowe.
(…)
… kierującym akcją prze- ciwpowodziową.
Powołanie do odbycia zasadniczej służby wojskowej stwarza stosunek między poborowym i organem administracyjnym, który wystosował wezwanie.
Nakaz poddanie się szczepieniu ochronnemu stwarza stosunek między organem administracji zdrowia i zainteresowaną osobą.
55
7 - Elementy prawa dla ekonomistów
66
7 - Elementy prawa dla ekonomistów
…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)