Organizacje formalne - ćwiczenia

Nasza ocena:

5
Pobrań: 448
Wyświetleń: 1183
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Organizacje formalne - ćwiczenia - strona 1 Organizacje formalne - ćwiczenia - strona 2

Fragment notatki:

SOCJOLOGIA - ĆWICZENIA
17.04.2013
ORGANIZACJE FORMALNE - TYP IDEALNY BIUROKRACJI, PATOLOGIE ORGANIZACJI FORMALNYCH (ROZDZIAŁ IX)
CELOWE GRUPY FORMALNE CZYLI ORGANIZACJE
Grupy celowe to grupy, które powstają dla zaspokojenia jakichś potrzeb ich członków czy też realizacji przez nich jakichś zadań.
Organizacja, odnosi się do względnie trwałego, celowego uporządkowania działań i zachowań ludzkich. (wprowadzenie względnie trwałych zasad w celu uporządkowania działań). Np. rodzina. O ISTOCIE GRUP CELOWYCH, decyduje to, że mają organizację sztywno określoną w przepisach i statutach. Sa bardziej szkieletem organizacyjnym, którego wypełniają ludzie niż zorganizowanym zbiorem ludzi jak grupy pierwotne.
CECHY GRUP FORMALNYCH:
Są powoływane do pozyskiwania określonych celów w sposób zaplanowany
Mają sformalizowaną strukturę Występuje wyraźny podział pracy w przeciwieństwie do grup pierwotnych
Mają określone ośrodki władzy
Istnieje w nich wymiana personelu
Dominują stosunki rzeczowe w kontaktach
HISTORYCZNE ŹRÓDŁA SOCJOLOGII ORGANIZACJI
Bujny rozwój - lata 50. XX wieku
Zainteresowanie nowoczesnym państwem i zasadami jego organizacji
Teorie zarządzania rozwijane w związku z zainteresowaniem przedsiębiorców sprawnym zarządzaniem przedsiębiorstwem produkcyjnym i taką organizacja pracy prowadzącą do uzyskiwania jak najlepszych wyników ekonomicznych
MAX WEBER I TYP IDEALNY BIUROKRACJI
Abstrakcyjny model skonstruowany z cech istotnych jakiegoś zjawiska
3 RODZAJE MOTYWÓW
Działania emocjonalne Działania tradycyjne - wynikają ze zwyczaju że zawsze tak było
Działania racjonalne - charakteryzuje wyraźne określenie celu
CECHY IDEALNEGO TYPU BIUROKRACJI:
Wszystkie sposoby postępowania są określane przez normy prawne i przepisy
Biurokracje mają strukturę hierarchiczną
Stosunki mają charakter bezosobowy
Urzędnicy są profesjonalistami
Urzędnicy są pracownikami najemnymi
Komunikacja i wymiana informacji dokonuje się w formie pisanej
Gromadzona jest dokumentacja pisana
TEORIE ZARZĄDZANIA:
ZARZĄDZANIE NAUKOWE - skupianie uwagi na usprawnianiu organizacji pracy człowieka na pojedynczym stanowisku pracy i usprawnianiu pracy małych zespołów wytwórczych i sposobów kierowania nimi.
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz