To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Organizacja Teoria organizacji i kierownictwa a nauka administracji
Pod terminem teoria organizacji kryje się organizacja każdej ludzkiej działalności, także administracji - bo to także rodzaj działalności człowieka. Różnią się one stopniem uogólnienia - naukę o administrowaniu cechuje niższy stopień abstrakcji, ale za to większa szczegółowość. Wszystko co wchodzi w zakres teorii organizacji wchodzi także do administracji, ale nie na odwrót - nie wszystko, czym zajmuje się nauka o administrowaniu wchodzi w zakres teorii organizacji
1.1 Wieloznaczeniowość terminu organizacja Organizacja jest terminem bardzo wieloznacznym;
- w sensie rzeczowym może to być oznaczenie jakiejś zorganizowanej rzeczy,
- może oznaczać cechę działania, czyli atrybut
- ma także znaczenie czynnościowe, jako określenie czynności.
Wszystkie te trzy znaczenia są powiązane. Organizacja to działalność, której czynniki współprzyczyniają się do jej powodzenia, czyli
osiągnięcia celu. Suma części nie oznacza , że jest to całość zorganizowana np. luźne, wszystkie karki książki - to cała książka , ale nie poukładana. Reorganizacja - czynności zmierzające do zmiany, polepszenia, części do powodzenia całości. Dezorganizacja - czynności zmierzające do zmniejszenia, uniemożliwienia się części do polepszenia całości
2. Instytucja 2.1 Pojęcie instytucji Instytucja to zorganizowany zespół ludzi, dysponujący określonymi zasobami, powołany do realizacji wspólnych celów w sposób ciągły, wielokrotny. Zadania to rodzaj celu.
2.2 Rola instytucji w życiu współczesnego człowieka (efekt organizacyjny, jego rola). Efekt organizacyjny to korzyść, jaka płynie z zorganizowanego działania. Hierarchiczna budowa instytucji - to taka struktura układu, w którym każdy jego przedział
Można traktować jako fragment szerszego szerszego, złożonego z mniejszych części układu.
.
2.3 Pojęcie instytucji w sensie zrelatywizowanym i instytucji wyodrębnionej. Instytucja w sensie zrelatywizowanym czyli rozpatrywana z określonego względu, traktowana umownie jako względna całość.
Instytucja wyodrębniona to instytucja, w której człon kierowniczy został wyposażony w tak szerokie kompetencje, że może w miarę samodzielnie kierować instytucją.
2.4 Pojęcie komórki jednostki organizacyjnej Jednostka organizacyjna - jest to instytucja lub jej część, w której członkowie mają bezpośrednie, wspólne kierownictwo.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)