Fragment notatki:
Opracowanie ksiazki Kulturowe podstawy osobowosci Lintona Kulturowe podstawy osobowości
Linton sprawił, że antropologia zaczęła korzystać z psychologii i psychoanalizy. Włączył ją do nurtu nauk społecznych. Zwykle nazywamy ją antropologią kultury lub społeczną. Linton współtworzył nowe horyzonty teoretyczne, ugruntowywał pracę w terenie, przyczynił się do powstania orientacji culture and personality approach, reprezentował własny punkt widzenia.
Linton urodził się 27.II1893 r. w Filadelfii w rodzinie kwakierskiej. Gdy poszedł do Swarthmore College zainteresował się archeologią i antropologią. Studiował w Filadelfii, następnie przeniósł się na Uniwersytet Columbia, gdzie był uczniem Boasa. Lata 1917-1919 spędził w armii, a po demobilizacji przeniósł swe zainteresowania w całości na antropologię. W 1925 otrzymał tytuł doktora na Uniwersytecie Harvarda i przeniósł się do Wisconsin, gdzie przemienił się z antropologa w teoretyka kultury.
W 1937 Linton zajął miejsce Boasa na Uniwersytecie Columbia, później przeniósł się do Yale. Poglądy Boasa, nieco sprzeczne, stawały się pomostem pomiędzy dyfuzjonizmem i funkcjonalizmem - najważniejszy problem: integracja kultury. Funkcjonalizm: Radcliffe- Brown, Bronisław Malinowski. Podobny funkcjonalizmowi był konfiguracjonizm Ruth Benedict. Kroeber - przejście jego teorii kultury w stronę socjologizmu. U podstaw amerykańskiej socjologii leży m.in. niechęć do funkcjonalizmu oraz woluntarystyczny nominalizm (wszelkie struktury społeczne mają początek w woli jednostek). Amerykański psychologizm (Thomas, Dewey, G. H. Mead) zakładał, że w psychologii społecznej nie liczą się jednostki jako takie, ale osobowości społeczne kształtujące się w toku interakcji. Edward Sapir - kultura nie może być rozpatrywana w oderwaniu od jednostki uczestniczącej w niej; izomorfizm osobowości i kultury - kultura istnieje w ludzkich osobowościach. Ruth Benedict - „Wzory kultury” 1934 - popularyzacja badania związków osobowości z kulturą. Benedict wykazała analogię między zespołami instytucji i typami ludzkich charakterów. Amerykańscy badacze odnosili się sceptycznie wobec psychoanalizy oraz koncepcji kultury Freuda. (kultura jako siła represyjna). Neofreudyzm wystąpił w dwóch odmianach. Przedstawiciel jednej z nich Abram Kardiner rozwijał badania nad mechanizmami wzajemnego oddziaływania kultury i osobowości. Odrzucił on teorie represyjności kultury, zanegował instynktywizm, przyjmując, że podstawowe cechy psychiki ludzkiej wytwarzają się w toku przystosowywania się jednostki do warunków i wymogów środowiska społecznego. Uznał także, że stosunek osobowości i kultury to oddziaływanie wzajemne. Stworzył on pojęcie osobowości podstawowej, wspólnej wszystkim, a przynajmniej większości członków społeczeństwa, która staję się bazą dla wykształcenia osobowości indywidualnych. Wyróżnił on także „instytucje pierwotne” (dotyczące procesów socjalizacji jednostki, determinują ich cechy psychiczne, wytwarzają osobowość podstawową) i „instytucje wtórne” (religie, ideologie, instytucje powstające na bazie osobowości podstawowej). Teorie te miały tłumaczyć podobieństwa uczestników kultury oraz jej spójność wewnętrzną (homeostazę społeczną).
(…)
… w czasie. Skuteczne uczenie się zasad działania społeczeństwa polega na nagradzaniu za zachowania zgodne ze standardami społecznymi oraz karaniu za im sprzeczne. Te standardy zachowań to wzory kulturowe tworzone przez zgodność zachowań i opinii jednostek. Kulturę określa się tutaj jako sposób życia danego społeczeństwa, obejmujący niezliczone zachowania, reprezentujące normalne reakcje jednostki w danej sytuacji. Kultura staje się, więc agregatem dobrze dostosowanych do siebie wzorów kulturowych. Umożliwia przewidywanie zachowań jej uczestników i poprzez nadanie pozycji społecznych (przez wzory kulturowe) determinuje postać struktury, czyli systemu organizacji społeczeństwa. Pozycja społeczna jest konfiguracją wzorów kulturowych. System społeczny jest także taką konfiguracją, tylko szerszą. Konfiguracje te mówią jednostce jak radzić sobie ze światem zewnętrznym. Utrwalenie społeczeństwa ma miejsce, gdy wzory kulturowe przekazywane są kolejnym pokoleniom. Pomimo wpływu kultury na jednostkę, pozostaje ona dalej osobnym organizmem z własnymi potrzebami, myśleniem i odczuwaniem, indywidualnością. Jednostka ma efektywny wkład do sprawnego funkcjonowania społeczeństwa, a jej indywidualność pomaga dostosowywać…
…, związanej z pozycją jednostki w strukturze społecznej, oraz osobowości modalnej, związanej z częstotliwością pojawiania się w danej populacji określonych cech psychicznych. Wprowadził również do antropologii kulturowej pojęcie natywizmu, określające zachowania członków grup zmierzających do zachowania tożsamości kulturowej.
Główne prace: The Study of Man: An Introduction (1936), Acculturation of Seven…
… American Anthropological Society. Twórca kierunku w antropologii kulturowej zw. historycznym lub historyczno-dyfuzjonistycznym.
Złożone systemy kulturowe uznał za rezultat doświadczeń dziejowych poszczególnych ludów, szczególną rolę w wyjaśnianiu ich genezy przypisując historii. Zapoczątkował studia nad kształtowaniem się form kulturowych, ich zasięgiem i wzajemnymi oddziaływaniami. Propagator badań…
… przez całe życie, by dostosować zachowanie do zmieniających się ról społecznych człowieka. Przyjmując nowe wzory zgodne z systemami wartości-postawy człowieka jednostka utrwala je, co sprzyja jej zadowoleniu. Dla jednostek żyjących w zmieniającej się kulturze lub przy zmieniających kulturę, w której żyją, ich systemy wartości-postaw pozbawione są wzmacniania, słabną i są zagłuszane (akulturacja). Jednostka…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)