Opracowane zadania z logiki.

Nasza ocena:

5
Pobrań: 2387
Wyświetleń: 4347
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Opracowane zadania z logiki. - strona 1 Opracowane zadania z logiki. - strona 2 Opracowane zadania z logiki. - strona 3

Fragment notatki:

  1  1.1. Zapisz schemat zdania:  a)  Jeżeli nie spróbuję, to nie wygram.  b)  Nie jest prawdą, że jeśli spróbuję, to wygram.  c)  Nie jest prawdą, że jeśli nie wygrałem, to nie spróbowałem.  d)  Jeżeli Mieczysław oświadczył się Karolinie, to jest ślepy lub zakochany.  e)   Jeżeli  Karolina  wyjdzie  za  Mieczysława,  a  jej  plan  się  powiedzie,  to  zostanie  bogatą  wdową.  f)   Karolina  przyjmie  oświadczyny  Mieczysława  i  wyjdzie  za  niego  wtedy  i  tylko  wtedy,  gdy  Mieczysław zapisze jej dom lub podaruje dwa samochody.  g)   Jeżeli  Mieczysław  nie  rozwiedzie  się  z  żoną  i  nie  ożeni  z  Karoliną,  to  zachowa  majątek i  szacunek rodziny, ale nie będzie szczęśliwy.  h)  Tadeusz nie będzie zadowolony, jeśli wróci wcześniej i pozna całą prawdę.  i)  Jeżeli Tadeusz  nie wróci wcześniej, to  o ile sąsiedzi  będą dyskretni, Tadeusz  o niczym się  nie dowie.   j)   Tadeusz  zabierze  synowi  kieszonkowe  i  nie  pozwoli  korzystać  z  komputera,  jeśli  zobaczy  jego świadectwo.   k)   Nie  jest  prawdą,  że  jeśli  przeczytam  podręcznik  i  nie  będę  opuszczał  zajęć,  to  zdam  egzamin.  l)  Jeżeli nie przygotuję się do egzaminu, to albo będę miał szczęście i wylosuję łatwe pytania,  albo nie będę miał szczęścia i nie zdam egzaminu.  ł)  Jeśli pójdę na imprezę, to jutro będzie bolała mnie głowa i nie nauczę się logiki, a jeśli nie  nauczę  się  logiki,  to  nie  zaliczę  poniedziałkowego  kolokwium;  ale  jeśli  nie  pójdę  na  imprezę, to będę cały czas myślał, co straciłem i też nie nauczę się logiki.    Zadania  1.2,  1.3  i  1.4  mają  na  celu  utrwalenie  w  pamięci  tabelek  zero-jedynkowych  oraz  wyrobienie umiejętności sprawnego posługiwania się nimi.    1.2. Tam gdzie jest to możliwe, określ wartość całego zdania o podanym schemacie,  wiedząc, że p = 1.  a) p  q  b) p  q  c) p  q  d) p  q  e) p  ~ p   f) (p  q)  p  g) (p  q)  p  h) p  ~ (p  q)  i) p  (~ p  q)  j) (~ p  q)  ~ p  k) (p  ~ p)  (q  p)  l) ~ [(p  q)  p]    2    1.3. Tam gdzie jest to możliwe, określ wartość całego zdania w przykładach z  poprzedniego zadania, wiedząc, że p = 0      1.4. Tam gdzie jest to możliwe określ wartość zmiennej q, wiedząc że całe zdanie o  podanym schemacie jest prawdziwe, natomiast p = 0.  a) p  q  b) q  p  c) p  q 

(…)

… wyrażeń rachunku
zbiorów na rachunek zdań. Prawami rachunku zbiorów są przykłady wszystkie za
wyjątkiem b).
a) (p  q)  (p  q)
b) [(p  ~ q)  r]  (p  q)
c) [p  (q  r)]  [(p  q)  (p  r)]
d) [(p  q)  ~ r]  [(p  ~ r)  (q  ~ r)]
e) [(p  ~ q)  r]  [(p  r)  ~ q]
f) [p  ~ (p  q)]  (p  ~ q)
g) ~ (p  q)  (~ p  ~ q)
h) [~ p  (q  ~ r)]  [(q  r)  ~ p]
i) [(p  q)  ~ (q  ~ r)]  [(p  r)  ~ q]
j) [(p  ~ (~ q))  ~ r]  [(p  r)  ~ (~ q  r)]
5.6.
Prawami rachunku zbiorów są przykłady: b), c), f), h), i), j), k).
31
6.1. Określ dziedzinę lewą, prawą i pole następujących relacji:
a) {a, a, a, b, a, c, b, d},
b) x okradł y,
c) x jest przełożonym y,
d) x jest wyższy od y,
e) x jest bratem y,
f) x jest tej samej płci co y,
g) x jest w innym wieku niż y,
h) x należy…
… są
prawami rachunku zbiorów:
28
a) (A  B)  (A  B)
b) [(A – B)  C]  (A  B)
c) [(A  (B  C)]  [(A  B)  (A  C)]
d) [(A  B)  C’]  [(A – C)  (B – C)]
e) [(A – B)  C] = [(A  C)  B’]
f) [A – (A  B)] = (A – B)
g) (A  B)’  (A’  B’)
h) [A’  (B – C)]  [(B  C) – A]
i) [(A  B) – (B  C’)] = [(A  C) – B]
j) [(A – B’)  C’] = [(A  C) – (B’  C)]
5.6. Sprawdź przy pomocy diagramów Venna, czy następujące wyrażenia są prawami
rachunku zbiorów:
a) (A – B =   B  C  )  A  C  
b) (A )( B  C  B)  A  C = 
c) (C – B    A )( C)  C – A  
d) (A  B    C  B)  A  C  
e) (B  A’  A  C = )  A = 
f) [A)(B  A  C’  B  C  ]  C  A’  
g) [(A  B)  C  (C  B)  A’]  C )( B
h) [(A  B)  C  (A  B)  C = ] A )( B
i) [A  (B  C)’  B – A = ]  (C  A)  B’
j) [A  (B…
…. Zatem żadna żaba nie jest
słoniem.
2.3. Na podstawie podanej informacji o wartości logicznej zdania, określ, posługując się
kwadratem logicznym, wartości pozostałych zdań kategorycznych o tym samym
podmiocie i orzeczniku.
a) Prawdziwe jest zdanie: Każda wojna jest złem.
b) Fałszywe jest zdanie: Każdy stary kawaler jest nudziarzem.
c) Prawdziwe jest zdanie: Żaden człowiek nie jest doskonały.
d) Fałszywe…
… – obecna stolica Polski;
f) A – stolica, B – Warszawa;
g) A – stolica, B – miasto;
h) A – miasto w Polsce, B – miasto w Belgii;
i) A – miasto w Polsce, B – miasto liczące ponad 100 tys. mieszkańców.
4.3. Przy pomocy diagramów Venna zbadaj zależności pomiędzy nazwami:
a) A – osoba mająca ponad 16 lat, B – osoba mająca mniej niż 25 lat;
b) A – osoba mająca mniej niż 16 lat, B – osoba mająca ponad 25 lat;
c…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz