W jakich przypadkach uiszcza się opłatę prolongacyjną?
Art. 57 op.
Opłatę prolongacyjną uiszcza się w wypadku wydania przez organ podatkowy decyzji w przedmiocie odroczenia lub rozłożenia na raty płatności podatku lub zaległości podatkowych (czyli przy zastosowaniu tzw. ulg uznaniowych). Opłata ta nie ma więc charakteru samodzielnego. Jest to opłata za odsunięcie w czasie terminu płatności podatku/zaległości podatkowej lub części tych kwot. Zastosowanie takiej ulgi wiąże się z koniecznością wynagrodzenia budżetowi dochodów z utraconych odsetek. I dlatego organ wydając decyzję o odroczeniu/rozłożeniu na raty, ustala w niej opłatę prolongacyjną. Nie zawsze organ taką opłatę może ustalić/pobrać.
Kiedy gminne organy podatkowe mogą żądać uiszczenia opłaty prolongacyjnej?
Art. 57 § 7 op.
Gminne organy podatkowe mogą żądać uiszczenia opłaty prolongacyjnej o ile :
@ takową wprowadzą, na mocy przepisów ordynacji podatkowej, do maksymalnej wysokości wskazanej w przepisach tej ustawy
@ nie nastąpią wyjątkowe okoliczności uzasadniające nie pobieranie tej opłaty (klęska żywiołowa lub wypadek losowy)
Jaka jest wysokość opłaty prolongacyjnej w przypadku odroczenia terminu płatności lub rozłożenia na raty podatków państwowych i samorządowych?
Art. 57 § 2, § 7 op.
Wysokość opłaty prolongacyjnej w przypadku odroczenia terminu płatności lub rozłożenia na raty wynosi:
@ przy podatkach państwowych 50% stawki odsetek za zwłokę (tj. 6 % od kwoty podatku/zaległości)
@ przy podatkach samorządowych w wysokości nie wyższej niż 50% stawki odsetek za zwłokę (tj. maksymalnie 6% od kwoty podatku/zaległości)
77. W jakich przypadkach nie ustala się opłaty prolongacyjnej (art. 57 § 5 i 6 o.p.)?
Art. 57 § 5, § 6 op.
Opłaty prolongacyjnej nie ustala się:
@ W wypadku podatków państwowych: z powodu klęski żywiołowej, wypadku losowego oraz postępowania układowego (ale to ostatnie jest fakultatywne)
@ W wypadku podatków samorządowych: z powodu klęski żywiołowej lub wypadku losowego
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)