Opieka zdrowotna i edukacja

Nasza ocena:

5
Pobrań: 595
Wyświetleń: 1344
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Opieka zdrowotna i edukacja - strona 1 Opieka zdrowotna i edukacja - strona 2 Opieka zdrowotna i edukacja - strona 3

Fragment notatki:


OPIEKA ZDROWOTNA
- jest podstawowym prawem i dlatego powinno być zapewniona przez państwo? - argument niewystarczający
-jest zwykłym towarem, który powinien być rozdzielony na rynku? ( nie jest zwykłym towarem, zła jakość usługi może skutkować poważnymi konsekwencjami)
- czy zwiększać wydatki na opiekę zdrowotną?
= zależy od efektywności ( niska- nie; wysoka- tak)
= jak zmierzyć efektywność
Efekty/ nakłady
Nakłady da się policzyć, ale efekty? Jak przeliczyć na złotówki? Jak skwantyfikować efekty zewnętrzne poprawy stanu zdrowia? Przecież poprawa stanu zdrowia to nie tylko efekt działań służb medycznych więc jak zbadać jak część poprawy jest rezultatem ich działań?
- gdyby rynek był zbliżony do konkurencji doskonałej to nastąpiłoby wyrównanie efektywności dzięki doskonałej informacji O istocie produktu- jaki jest stan zdrowia
O cenie- jakie procedury medyczne są dostępne przy danym schorzeniu
O przyszłości- jaki będzie rezultat zastosowania poszczególnych procedur
-ubezpieczenia oferuje rynek, dlatego warunkami efektywnego działania tego sektora jest:
Niskie prawdopodobieństwo wystąpienia ryzyka
Niezależność zdarzeń
Prawdopodobieństwo możliwe do wyznaczenia
Negatywna selekcja
Pokusa nadużycia
Koszty transformacji
- istnieją bariery wejścia i wyjścia
- ilość podmiotów- czy jest odpowiednia?
- cel działania
Rynek nie poradzi sobie z efektywnością świadczenia usług medycznych.
Sprawiedliwość społeczna- taki sam dostęp, zakres usług medycznych dla osób o takim samym stanie zdrowia
Rozdysponowanie usług medycznych
Rynek
- poza system pozostałyby osoby o podwyższonym ryzyku (starsi, przewlekle chorzy, ubodzy)
-nadkonsumpcja
- rynek nie rozwiąże problemów
2) państowo- rynkowe
- osoby o wysokim ryzyku - państwo a reszta na rynku
- problem to wyznaczenie linii granicznych, nadkonsumpcja
3) państwowo- prywatne
- finansowanie przez państwo poprzez system podatkowy lub składkowy
- znika problem linii granicznych
-nie ma ludzi wykluczonych
- problem nadużycia i niskiej efektywności
- obciążenia podatkowe
- ci co mają większe zdolności płatnicze płacą więcej
4) państwowy - zarówno dostarczanie jaki i finansowanie usług przez państwo
EDUKACJA
-jest podstawowym prawem
-jest zwykłym towarem- jak w przypadku opieki zdrowotnej
Edukacja czynność niepowtarzalna
- zwiększać czy nie nakłady? - zależy od efektywności
Problem: jak zmierzyć dobre wykształcenie? Jak mierzyć efekty zewnętrzne, efekt zdolności predyspozycji- w jakim stopniu dobre wykształcenie jest efektem systemu edukacji, najwyższa efektywność na szczeblu podstawowym
... zobacz całą notatkę

Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz