ograniczenia dla funkcjonariuszy publicznych - omówienie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 238
Wyświetleń: 721
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
ograniczenia dla funkcjonariuszy publicznych - omówienie - strona 1 ograniczenia dla funkcjonariuszy publicznych - omówienie - strona 2

Fragment notatki:

Podział ograniczeń:
ograniczenia dotyczące radych - istnieją zakazy łączenia mandatu radnego z innymi określonymi funkcjami, chodzi o to by zapobiegać konfliktowi interesów, następujące funkcje: z funkcją parlamentarzysty, wojewody czy wice wojewody, z członkostwem w organie innej jednostki samorządu terytorialnego, z zatrudnieniem w urzędzie organu wykonawczego, ale własnej jednostki, z funkcją kierownika czy zastępcy kierownika samorządowej jednostki organizacyjnej we własnej jednostce samorządu. Radni mają zakaz podejmowania dodatkowych zajęć, mogących podważyć zaufanie wyborców ( zajęcia o charakterze zarobkowym i niezarobkowym ). Zakaz przyjmowania darowizn mogących podważyć zaufanie wyborów. Zakaz prowadzenia działalności gospodarczej czy to na własny rachunek czy wspólnie z innymi osobami, z wykorzystaniem mienia tej jednostki samorządu, w której uzyskali mandat, radni nie mogą także zarządzać taką działalnością czy być przedstawicielem lub pełnomocnikiem w prowadzeniu takiej działalności. Zakaz pełnienia funkcji w zarządach, radach nadzorczych i komisjach rewizyjnych spółek akcyjnych i spółek z o. o. z udziałem samorządowych osób prawnych lub z udziałem przedsiębiorców, w których takie osoby uczestniczą, radni nie mogą być także pełnomocnikami takich spółek. Radni w spółkach akcyjnych, z o. o. nie mogą posiadać więcej niż 10% akcji lub udziałów. Radny nie może brać udziału w głosowaniu ani w radzie ani sejmiku województwa, jeżeli dotyczy ona jego interesu prawnego.
ograniczenia dotyczące pozostałych funkcjonariuszy samorządowych - 3 główne akty prawne: ustawa antykorupcyjna z 1997r., ustawy o samorządzie gminnym, powiatowym i województwa, ustawa o pracownikach samorządowych. Ustawa antykorupcyjna odnosi się do członków organów wykonawczych, skarbników, sekretarzy, kierowników samorządowych jednostek organizacyjnych oraz do osób wydających decyzje administracyjne, np. zakaz bycia członkiem organów wszelkich spółek handlowych i nie można prowadzić jakiejkolwiek działalności gospodarczej z wyjątkiem prowadzenia rodzinnego gospodarstwa rolnego. Są przewidziane pewne okresy przejściowe związane z zatrudnieniem, przed upływem roku od zakończenia pełnienia funkcji, taki były funkcjonariusz nie może być zatrudniony u przedsiębiorcy jeśli brał udział w wydawaniu rozstrzygnięcia dotyczącego indywidualnie tego przedsiębiorcy. Ograniczenia wynikające z ustaw samorządowych: podobne zakazy łączenia funkcji, aczkolwiek nie ma tutaj zakazu łączenia funkcji z zatrudnieniem w urzędzie czy kierownikiem samorządowej jednostki organizacyjnej, nie mogą oni łączyć swojej funkcji i zajmować jednocześnie stanowiska administracji rządowej. Ograniczenia wynikające z ustawy o pracownikach samorządowych: zakaz zatrudniania w jednostkach samorządowych, by powstał stosunek bezpośredniej podległości służbowej między osobami najbliższymi, pracownicy samorządowi zatrudnieni na stanowisku urzędniczym nie mogą wykonywać zajęć pozostających w sprzeczności z ich obowiązkami służbowymi, jak również nie mogą wykonywać zajęć wywołujących uzasadnione podejrzenie o stronniczość czy interesowność.


(…)

… składać takie oświadczenia majątkowe ale wyłącznie na żądanie pracodawcy.

…, pracownicy samorządowi zatrudnieni na stanowisku urzędniczym nie mogą wykonywać zajęć pozostających w sprzeczności z ich obowiązkami służbowymi, jak również nie mogą wykonywać zajęć wywołujących uzasadnione podejrzenie o stronniczość czy interesowność.
Instrumenty prawne, które służą ochronie:
- obowiązek składania oświadczeń majątkowych, ten obowiązek dotyczy radnych i podmiotów wymienionych w ustawie…
… antykorupcyjnej (patrz wyżej), takie oświadczenie powinno zawierać informacje zarówno dotyczące majątku osobistego jak i majątku objętego małżeńską wspólnością majątkową. Oświadczenie składa się co roku, należy je złożyć po objęciu funkcji oraz z chwilą zakończenia pełnienia funkcji. Te oświadczenia są analizowane przez przewodniczących organów wykonawczych, w odniesieniu do przewodniczących oświadczenia…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz