Odstraszanie-racjonalna ocena zysków i strat

Nasza ocena:

3
Pobrań: 14
Wyświetleń: 539
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Odstraszanie-racjonalna ocena zysków i strat - strona 1 Odstraszanie-racjonalna ocena zysków i strat - strona 2 Odstraszanie-racjonalna ocena zysków i strat - strona 3

Fragment notatki:

ODSTRASZANIE - RACJONALNA OCENA ZYSKÓW I STRAT
Negocjacje międzynarodowe sa prowadzone przez przywódców a oni nie zawsze zachowują się racjonalnie (rolę odgrywają takie czynniki jak honor, potrzeba zachowania twarzy, negatywne emocje)
Oceny grupy mogą być tendencyjne - błędy w postrzeganiu są typowym zjawiskiem (Janis 1986)
ODSTRASZANIE - OCENA WARTOŚCI ZACHOWAŃ
Zastraszanie jest skuteczne gdy grupa nie ma możliwości uniknięcia spełnienia groźby (Rogers 1983) - Jeśli grupa wie, że obcy zaatakuje tak czy siak, lub na pewno nie zaatakuje, mimo, że grozi to zastraszanie nie jest skuteczne
ODSTRASZANIE - KOSZTY ZACHOWANIA
Janis (1986) - postawa „dam sobie radę” powoduje nieskuteczność odstraszania
„Myślenie życzeniowe unieszkodliwia groźby” - Lebow i Stein 1987
Fenomen „marchewki zamiast kija”
KIEDY STRASZAK DZIAŁA
Gdy grupa wie jaki straszak zastosować
Gdy ma środki by ten straszak zrealizować
Gdy przekona drugą stronę, że straszak będzie zastosowany
USTĘPSTWA
Taktyka „coś za coś” - seria ustępstw
Tej strategii sprzyjają: presja czasu, pozytywne relacje między stronami, nastawienie na długoterminową współpracę (Smith, Pruitt i Carnevalle 1982)
Niekorzystna wtedy gdy konflikt dotyczy ważnych potrzeb podstawowych: życia, bezpieczeństwa, honoru
WALKA
Groźby, stawianie skrajnych żądań, deklarowanie niewzruszonego stanowiska, stwarzanie presji czasu, zakrzykiwanie
Grozi agresją (zasada „wet za wet”)
Gdy obie strony mają wyrównany arsenał środków to rzadko z nich korzystają- obawa odwetu
Częściej stosowana gdy grupy postrzegają się jako wrogie (częściej stosowana wobec grupy obcej niż członków własnej), skuteczna gdy konflikt o sumie zerowej
Taktyka biernego oporu ale nieskuteczna wobec tyranów (Mahatma Gandhi - podatek od soli)
ROZWIĄZANIE KONFLIKTU
1 krok - zrozumienie celów, wartości i potrzeb drugiej strony - intensywna komunikacja (Pruitt i Rubin 1986)
Wymagane zaufanie
Cele: poszerzanie zasobów, obniżanie kosztów ustępstw, zadośćuczynienie drugiej stronie za ustępstwa, wymiana korzyści (ustępstwa w sprawach mniej ważnych), nowe drogi (Pruitt 1991)
MEDIACJA
Rozwiązanie konfliktu z udziałem tzw. „trzeciej strony”
Jej zadania to:
Przygotowanie gruntu (określenie reguł spotkania, zebranie niezbędnych informacji)
PORADY MORTONA DEUTSCHA
1. oddziel interesy i stanowiska
2. Oddziel ludzi i problem
Unikaj etnocentryzmu (faworyzacji grupy własnej)
Szanuj siebie i innych


(…)

… konsekwencji stosowania przemocy i innych sposób okazywania złości
Stawiaj czoła konfliktom - nie unikaj ich
Staraj się zrozumieć interes własny i cudzy by móc znaleźć „trzecią drogę
Szukaj takiego rozwiązania, które będzie korzystne dla obu stron ale realistyczne
Słuchaj uważnie i mów jasno
Bądź uważny na złudzenie i skrzywienia w myśleniu
Zdiagnozuj swój styl radzenia sobie w konflikcie i trenuj swoje umiejętności
Wykład 11
Efektywność jednostki vs efektywnośc grupy
Facylitacja społeczna - próżniactwo społeczne
Prekursor badań - Triplett (1898)
Badania nad kolarzami
Wykorzystywane obecnie w psychologii sportu
Badania nad dziećmi (9-12 lat) zwijanie żyłki
Przedstawiał zadanie jako rywalizację
Allport (1924)
Zadania wykonywane samotnie lub w grupie
Zadania łatwe - wykreślanie samogłosek w tekście, zadania złożone - wymyślanie kontr-argumentów
Wyniki:
Zadania proste - w grupie wykonywane są lepiej
Zadania złożone - w grupie wykonywane są znacznie gorzej
Dlaczego łatwiej w grupie wykonywać zadania łatwe
Zajonc (1965, 1980)
Obserwacje zwierząt - asymetria wykonania grupowego zadań prostych i złożonych jest widoczna także u zwierząt (muszek owocówek, ryb, mrówek, małp)
Wniosek- facylitacja społeczna…
… może być wyjaśniana wyższym poziomem pobudzenia ale dane fizjologiczne są niespójne (tętno, oporność skórno-galwaniczna)
Podejście Zajonca ignoruje czynniki poznawcze i emocjonalne
Propozycja 1
Monteil i Huguet (1999) - obecność innych rozprasza uwagę osób badanych - modyfikowany jest przebieg procesów poznawczych (Easterbrook 1959). Gdy zadanie jest proste a zakres uwagi jest zawężony to nie ma to znaczenia…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz