To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Odpowiedzialność organizatora przewozu za bagaż
Czy organizator turystyki, wykonujący przewóz z użyciem własnego autokaru, może w postanowieniach umowy o świadczenie usług turystycznych wyłączyć lub ograniczyć do wysokości kwot gwarantowanych posiadaną polisą ubezpieczeniową swoją odpowiedzialność za bagaż klienta? Analizując powyższy problem należy zwrócić uwagę, iż zobowiązanie organizatora - oprócz organizacji wypoczynku, zapewnienia noclegów i wyżywienia, może obejmować również zapewnienie transportu. Jeżeli zatem organizator imprezy turystycznej wykonuje swoje zobowiązanie z użyciem własnego autokaru, przedmiot jego świadczenia obejmuje również przewóz osób oraz bagażu. Oznacza to, że organizator - spełniając świadczenie przewozu - wstępuje w prawa i obowiązki przewoźnika, a więc spoczywa na nim także odpowiedzialność za utratę, uszkodzenie i ubytek bagażu klientów. Do określenia zakresu jego odpowiedzialności za bagaż zabrany przez klientów do wnętrza autokaru (bagaż podręczny) lub złożony do luku bagażowego znalazłyby zastosowanie przepisy kodeksu cywilnego (art. 774 i następne) oraz art. 63 ustawy dnia 15 listopada 1984 r. prawo przewozowe (t.jedn.: Dz. U. 2000 r. Nr 50 poz. 601). W przypadku przewożenia rzeczy (bagażu) umieszczonych przez klienta, bez możliwości sprawowania nad nimi stałego nadzoru, w miejscu wskazanym przez przewoźnika lub na ten cel przeznaczonym, tj. w luku bagażowym, organizator winien odpowiadać - w myśl art. 63 ust. 2 prawa przewozowego - jak za przesyłkę, a więc ponosić pełną odpowiedzialność. Od powyższej odpowiedzialności organizator może się zwolnić jedynie w przypadku zaistnienia okoliczności wyłączających odpowiedzialność określonych w przywołanych przepisach. Podkreślić należy, że ewentualne zawarcie przez organizatora umowy ubezpieczenia wyłącza jego odpowiedzialność odszkodowawczą za szkody wyrządzone klientom wynikłe z utraty lub uszkodzenia bagażu, lecz czyni to jedynie do wysokości kwot określonych w polisie ubezpieczeniowej. Zatem w przypadku, gdy wysokość wyrządzonej szkody będzie wyższa od kwoty ubezpieczenia, organizator turystyki będzie zobowiązany do pokrycia różnicy. W tej sytuacji należałoby uznać, iż wyłączenie przez organizatora turystyki - dokonującego przewozu własnym autokarem - odpowiedzialności za szkody spowodowane utratą kradzieżą, uszkodzeniem i ubytkiem przewożonego bagażu klientów, a także ograniczenie tej odpowiedzialności do wysokości kwot gwarantowanych posiadaną przez niego polisą ubezpieczeniową, jest niedopuszczalne i naruszające zasady odpowiedzialności przewoźnika zawarte w przywołanych przepisach. Zwalnia go bowiem od odpowiedzialności za bagaż klienta nie tylko w sytuacjach, w których w ogóle nie powinien ponosić tej odpowiedzialności, albowiem ciąży ona na samym kliencie, ale również w sytuacji, kiedy klient powierza bagaż organizatorowi - spełniającemu jednocześnie obowiązki przewoźnika - i składa do wskazanego przez niego luku bagażowego lub wnosi go do wnętrza autokaru.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)