Teza 6.Odnowa trydencka: misje, redukcje paragwajskie, problemy misyjne, akomodacja, Kongregacja Rozkrzewiania Wiary. Misje Misje Kościoła napotykają na ograniczenia ze strony Hiszpanii i Portugalii. Hiszpania narzuciłą unię personalna (1580- 1640). Do działalności misyjnej włączyła się Francja . Misje jednak bardziej zaktywizowały się przez wewnętrzne czynniki kościelne: Kongregację Rozkrzewiania Wiary i nowe zakony, wśród których jezuici wysunęli się na czoło. Przeszkodą natomiast były konflikty kompetencyjne między patronatem i kongregacją, a nawet między zakonami, niemniej zdołano opracować nowe metody uprawiania misji.
Redukcje paragwajskie Wyjątkowym zjawiskiem w dziejach misji, stały się jezuickie misje w kraju Guaranów (Peru). Jezuici mieli zakładać dla Indian stałe osady ( redukcje ). Król hiszpański Filip III ☼ wyraził na to zgodę! Pierwsza redukcja, św. Ignacego, powstała w 1610 roku. Budowano kościoły, szkoły, domy misjonarzy, przytułki, hospicja.
Ziemię uprawiano wspólnie. Praca była obowiązkowa, a jej owoce dzielono sprawiedliwie, stąd przyjęło się określanie redukcji paragwajskich.
Nauka dzieci była obowiązkowa. Msza była również
Redukcje były narażone na zewnętrzne zagrożenia. Kolonizatorzy z sąsiedztwa niechętnie patrzyli na nie, bo odbiegały swą strukturą i życiem od ich terenów. Handlujący niewolnikami usiłowali eksploatować ten kraj. To państwo Indian, obejmujące ok. 150 tysięcy ludności, rozwijało się przez półtora stulecia. Miało organizację i własną kulturę na wysokim poziomie. K
Król hiszpański w 1750 r. odstąpił Portugalii większość redukcji. Jej minister, markiz Pombal , kierowany absolutyzmem i wrogością do jezuitów, narzucił krajowi Guaranów portugalski system państwowy, co wywołało bunt ludności i jego krwawe stłumienie. Problemy misyjne W krajach amerykańskich misje napotykały na trudności, np.:
kiedy dopuścić Indian do I komunii świętej i czy udzielać im święceń kapłańskich. Jezuita Jose de Acosta , uważany za wielkiego teoretyka misji widział niebezpieczeństwo dla Kościoła w dopuszczaniu synów kolonizatorów i Indian do święceń kapłańskich, ze względu na ich niski poziom intelektualny. Synod prowincjalny w Limie (1567) nakazał prowadzić regularne nauczanie Indian i nie spieszyć się z udzielaniem chrztu. Zobowiązał też misjonarzy do uczenia się miejscowego języka.
System akomodacji W Indiach szukano sposobów, by przełamać niechęć Hindusów do chrześcijaństwa, z racji ich przywiązania do własnych zwyczajów i norm kulturalnych. Próbę podjął jezuita Roberto de Nobili , poznał on 2 używane w tym kraju języki, zaczął nosić strój pokutujących mnichów hinduskich.
(…)
… w Chinach. Jezuita Matteo Ricci razem z o. Michaele Ruggieri pojechali do Chin. Uczyli się tam języka poznając naukę Konfucjusza. Ricci pisał w j.chińskim, wydałał książki, opracował atlas świata, na którym wyeksponował Chiny, dając im podpis: Kraj środka. Dzięki temu dostał pozwolenie na budowę kościóła. Ricci dostrzegł w nauce chińskiej elementy monoteistyczne, odkrył, że jej nazwa bóstwa Pan nieba…
… do chrześcijaństwa, z racji ich przywiązania do własnych zwyczajów i norm kulturalnych. Próbę podjął jezuita Roberto de Nobili, poznał on 2 używane w tym kraju języki, zaczął nosić strój pokutujących mnichów hinduskich.
Ochrzczonym Hindusom pozwalał zostawić ich zwyczaje, żądał jednak wyrzeczenia się poligamii. Jego metoda okazała się skuteczna, mógł, więc odbudować osobny kościół dla nawróconych braminów…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)