Odmiany, ewolucja koncepcji umowy społecznej
Hobbes - Żyje w czasach niepokoju, a swoje dzieła pisze na wygnaniu w Paryżu (emigracji). Jego kraj pogrążony jest w wojnie. Dwa stronnictwa ścierają się, nie widać pojednania, w kraju brak jest porządku politycznego, uległ on załamaniu. Zaczął się zastanawiać jak to się dzieje, że inne społeczeństwa mogą żyć w zgodzie, jakie warunki muszą być spełnione. Punktem wyjścia jest stan natury (stan natury = stan wojny każdego z każym). Naturalnym położeniem ludzi jest wzajemna wrogość, chęć wywyższenia się, dominacji w odróżnieniu od ś. Tomasza brak u Hobbes'a naturalnych hierarchii społecznych, naturalnych relacji między ludźmi, ci ludzie dążą do tych samych celów (chęć przetrwania , uniknięcia gwałtownej śmierci. Wyjściem z tej sytuacji jest siła wobec, której ludzie są posłuszni. Ludzie w stanie natury żyją w zagrożeniu, ale gdy pojawi się siła suwerena - porządkująca) jest oczywiste, że w racjonalny sposób należy zrzec się własnej indywidualnej wolności na rzecz owego porządku, suwerena. Hobbes zaznacza, iż ludzie muszą to uczynić dobrowolnie i w tym celu zawiązują umowę społeczną. Istotą porządku jest siła, która powstrzyma chaos. Ludzie muszą umówić się co do przekazania prawa rządzenia nad sobą pewnej jednostce pod warunkiem, że wszyscy postępują tak samo. Tak powstało państwo.
Locke - człowiek posiada pewne prawa naturalne nadane przez Boga. Ludzie żyli w stanie natury - pewien krąg wolności. Jednak nie udało się zapobiec konfliktom spowodowanym przez pojawienie się własności, a konsekwencji do wyłączenia części ludzi z możliwości posiadania. Recepta - umowa społeczna gdzie dotychczasowe prawa naturalne (do życia, wolności i własności) zostały zamienione na prawa obywatelskie, które mogły być skutecznie ochraniane przez aparat państwowy. A więc w koncepcji Locke'a jednostka prawie w ogóle nie traci swoich praw. Traci możliwość bycia sędzia własnych sprawach - te zadania przejmuje państwo. Poza tym umowa może zostać zerwana gdy władza nie wywiązuje się z warunków umowy. Koncepcja państwa „stróża nocnego”.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)