ODEZWA ZARZĄDU GŁÓWNEGO ZNP DO NAUCZYCIELSTWA (lato 1942) Zadania, które stoją przed nauczycielstwem w bieżącym roku szkolnym można ująć w następujących punktach: 1. Praca szkoły powszechnej: Każde dziecko polskie poza szkołą, to niepowetowana strata dla narodu i przyszłego państwa. Nauczyciel powinien przeciwdziałać temu i uświadamiać ogółowi, że posyłanie dzieci do szkoły jest nadal obowiązkiem każdego Polaka.
Każdy dzień stracony wskutek zabrania budynku, braku opału, epidemii, zrabowania sprzętów i innych klęsk, które przynosi szkole okupacja, to również wielka strata dla narodu. Nauczyciel powinien dołożyć starań, aby przerwy w nauce spowodowane warunkami okupacyjnego życia były jak najmniejsze.
Nauczyciel polski pamiętając o strasznych cierpieniach męczenników w obozach i więzieniach, i krwawym znoju żołnierza polskiego, musi, mimo ciężkich warunków, w których żyje, zdobyć się na wysiłek i - wbrew zakusom okupanta - jak najlepiej pracować nad rozwojem umysłów i kształtowaniem charakterów dzieci polskich.
Nauczyciel musi chronić od trucizny niemieckiej propagandy dzieci polskie i dać im pełną i rzetelną wiedzę, na tle której wystąpi w całym swym ogromie Polska, jej dzieje i kultura. Zrobić to można bądź na osobnych lekcjach w grupach poza szkołą, bądź pod różnymi pozorami w toku pracy szkolnej.
Należy starać się o zabezpieczenie dzieciom jak największej ilości niezbędnych podręczników polskich do wszystkich przedmiotów z polskim, historią i geografią na czele. Należy tworzyć małe księgozbiory szkolne, lokować je u osób prywatnych i włożyć na młodzież i dorosłych obowiązek zajmowania się wypożyczaniem książek. Wszelkie wydawnictwa niemieckie, prasę codzienną, pisemka szkolne i podręczniki należy zwalczać, demaskując ohydę zakłamania i wrogość do Narodu Polskiego uprawianej w nich propagandy. 2. Tajne nauczanie: Okupant zniósł szkoły średnie i wyższe, chcąc pozbawić naród inteligencji zawodowej i odepchnąć go od źródeł współczesnych wiedzy i kultury. Aby zamiar ten unicestwić, należy w tajnym nauczaniu na kompletach i w mniejszych grupach uczyć młodzież w zakresie szkoły średniej ogólnokształcącej.
Zdolniejsi uczniowie kl. VII winni być douczeni w zakresie programu klasy I i II gimnazjalnej
Przy szkołach zawodowych należy tworzyć komplety uzupełniające program szkół zawodowych do ram programowych przedwojennych, a dla pewnej liczby uczniów organizować nauczanie w zakresie szkoły ogólnokształcącej.
Należy przeciwdziałać uczęszczaniu młodzieży na widowiska w teatrach, teatrzykach i kinach zarówno niemieckich, jak i przeznaczonych dla ludności polskiej, bowiem widowiska te obok propagandy niemieckiej „kultury” i siły mają na celu poniżenie Narodu Polskiego, zohydzanie kultury i jego obyczajów oraz demoralizację młodzieży. Ten sam charakter mają wydawnictwa niemieckie w języku polskim, zarówno codzienne, jak i tygodniki. Bojkot tych wydawnictw należy usilnie propagować.
(…)
… życia kulturalnego wymaga szeregu pozytywnych prac, a najważniejsze z nich to:
Organizowanie zespołów literackich dla odczytania i komentowania utworów aktualnych i dawniejszych utworów i propagowanie rodzimej twórczości przede wszystkim o treści patriotycznej;
Organizowanie zespołów muzycznych i małych chórów (repertuar głównie polski);
Organizowanie zespołów teatralnych dla opracowywania utworów scenicznych (tylko próby);
Zachęcanie do fotografowania i rysowania lub malowania na tematy aktualne (sceny życia pod okupacją, branki, obławy, rabunki na kolejach, niszczenie zabytków itp.);
Zbieranie jak najdokładniejszych materiałów dotyczących zabytków sztuki, zniszczeń, którym uległy wskutek działań wojennych, rozmyślnej akcji okupanta (zabytkowe budowle, muzea, zbiory prywatne, archiwa, biblioteki, dzieła sztuki itp.).
4. Walka cywilna:
Branka młodzieży kończącej szkołę do robót musi być zwalczania przez uchylanie się od sporządzania i dostarczania spisów, ostrzegania młodzieży i nakłaniania jej do uchylania się od poboru. W szczególności należy chronić młodzież szkół zawodowych przed wyjazdami do Niemiec pod pozorem praktyki.
Zarządzenia niemieckich władz przynoszące szkodę szkolnictwu…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)