To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Ocena podmiotowa i przedmiotowa - różnice i podobieństwa
Zgodnie z art. 1 pp prasa zgodnie z konstytucją RP korzysta z wolności wypowiedzi i urzeczywistnia prawo obywateli do ich rzetelnego informowania, jawności życia publicznego oraz kontroli i krytyki społecznej. art. 6 pkt 1pp prasa jest zobowiązana do prawdziwego przedstawiania omawianych zjawisk.
Przedstawiając rzeczywistość poddaje ją ocenie. Ocena zawsze składa się z obiektywnego opisu rzeczywistości oraz subiektywnego stanowiska. Musi być wyraźna granica między faktami a komentarzem.
Ocena może być podmiotowa lub przedmiotowa, dodatnia lub ujemna (zwana krytyką).
Na mocy art. 41 pp dziennikarze mają zagwarantowane prawo do krytyki, ale prawo to jest obwarowane restrykcjami, min. krytyka może dotyczyć dzieł naukowych lub artystycznych albo innej działalności twórczej, zawodowej i publicznej (a więc nie zezwala się na krytykę życia prywatnego jednostki).
Krytykować dzieło a nie jego twórcę.
Krytyka ad rem - podmiotowa
Dzieło naukowe, artystyczne, działalność twórcza, zawodowa lub publiczna. Osoby decydujące się na taką działalność musza liczyć się ze wzmożonym zainteresowaniem mediów, a co za tym idzie z krytyką, i nie mogą się na nią obrażać.
Krytyka ad personam - krytyka podmiotowa
Osoba, jej właściwości psychiczne lub fizyczne.
4 immunitety dziennikarskie (41 pp):
immunitet satyry,
immunitet karykatury,
immunitet sprawozdań sądowych,
immunitet krytyki dziennikarskiej.
Immunitety te zapewniają dziennikarzowi nietykalność. Jednak nie działają one bezwarunkowo, lecz jedynie w przypadku publikacji rzetelnych, napisanych zgodnie z prawdą, zgodnie z zasadami współżycia społecznego i mających cel zgodny z art. 1 prawa prasowego.
Naruszenie poprzez krytykę dobra osobistego człowieka jakim jest cześć to zniewaga lub pomówienie.
Kryptoreklama w kodeksach dziennikarskich
Warto zacząć od tego, że:
Art. 12 pp - dziennikarzowi nie wolno prowadzić ukrytej działalności reklamowej wiążącej się z uzyskaniem korzyści majątkowej bądź osobistej od osoby lub jednostki organizacyjnej zainteresowanej reklamą.
Art. 36 pp - ogłoszenia i reklamy musza być oznaczone w sposób nie budzący wątpliwości, iż nie stanowią materiału redakcyjnego
KEM: zasada uczciwości, zalecająca, aby dziennikarz był nieprzekupny, nie ulegał wpływom, odmawiał działania niezgodnego z przekonaniami (co można interpretować jako nawoływanie przeciwko kryptorekamie)
DKO SDRP: punkt VI - niedopuszczalne jest zamieszczanie materiałów o charakterze kryptoreklamy.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)