Obecne programy wychowawnia, także seksualne, są różnie oceniane. Kontrowersję budzi wychowanie bez stresu, bez karania, podobnie jak preferowane wartości seksualnych przyzwalające na odbywanie stosunków seksualnych przez nieletnich.
Chodzi tu o sytuacje takie, jak :
nastawienie sytuacyjne, dopuszczające zbliżenia seksualne w "szczególnych" sytuacjach
nastawienie hedonistyczne, podczas imprez, sprowadzające cel stosunku płciowego do przyjemności i zadowolenia
standard rozrywkowo-seksualny; s. rozrywkowo-narkotyczny
jeśli standard to norma - a więc czy mamy tu do czynienia z opóźnieniem?
Nietóre rozwojowe parametry percepcyjne:
ostrość słuchu pamięć
do 12rz dominuje pamięć mechaniczna bezpośrednia
zahamowanie pamieci trwalej
konfabulacje
proces myślenia
przejśćie do myślenia konkretnego obrazowego do abstrakcyjnego
operacje wnioskowania, uogólniania, dowodzenia, klasyfikacji
przekraczanie ram aktualnych obserwacji
umiejętność oderwania się od tego, co jest, i zastanowienie nad tym, co może być
antycypacja możliwych zdarzeń, wysuwanie wniosków nie tylko z realnych obserwacji, ale także dedukowanie z czystych hipotez
zdolność myślenia analitycznego nasila krytycyzm gimnazjalistów do bliższego i dalszego otoczenia, a w szczególności do nauczycieli
łatwo wychwytują sprzeczności między postępowaniem ludzi i głoszonymi zasadami, między nauką a religią, itd.
myślenie nie jest wolne od egocentryzmu
nadmierna koncentracja na tym, co inni myślą o nich i na tym, co czują; złudzenie, że ich zachowaniem i wyglądem zainteresowani są inni ludzie (moda szkolna)
przekonanie, że jest się w centrum powszechnej uwagi - popisywanie się, hałaśliwość, ekstrawagancja
fantazjowanie na swój temat, tworzenie i opowiadanie różnych historii o sobie, co utwierdza ich w przekonaniu o swojej niezwykłości
mechanizm obronny (przekonanie o własnej odporności), pożyteczne złudzenie, ale z niego może wynikać nadmierne ryzykanctwo (zarażenie się drogą płciową, niebezpieczna jazda samochodem, inne)
nieletni nie wierzą, że może im przedarzyć się coś złego
Rozwój krytycyzmu
w okresie 12-15 rozwija się rozumienie interpersonalne, świadomosć siebie i innych
empatia, syntonia, altruizm - przyjęcie perspektywy innych osób
wykształca się społeczny i konwencjonalny system przyjmowania ról
umiejętność refleksji nad sobą z perspektywy innych osób (przyjętych norm) i w tej szerokiej perspektywie kształtuje się ich poczucie "Ja"
regulowanie samooceny na podstawie źródeł zewn./wewn.
(…)
… postanowień, ruchliwość, łatwość przechodzenia od jednych stanów do drugich
bezprzedmiotowość uczuć (radość, smutek bez dostrzegalnego związku z określonym bodźcem)
wzmożona skłonność do przeżywania strachu, lęku, niepokoju. Lęk społeczny (grupa) - zakłopotanie, nieśmiałość, nasila samokontrolę, ale zwykle wyzwala agresję, postawy defensywne, obronę, autoagr. Wiele sytuacji antycypowanych, wyimaginowanych. Wygląd zewnętrzny.
Dojrzałość emocjonalna dziewcząt : 13-15 lat; chłopcy : 15-17
normalny rozwój emocjonalny : przeciętne, dostosowane do wieku uczestnictwo w życiu społecznym
łatwiej określić potrzeby oznaczające tę dojrzałość (funkcjonowanie) niż uchwycić przebieg i dynamikę
Adaptacyjne kryteria
przynależność do grupy rówieśniczej
potrzeba odgrywania roli w grupie (społeczeństwie)
potrzeba zabawy…
… na podstawie źródeł zewn./wewn.
dorastający odkrywa wewnętrznie swoje 'ja', istotne elementy własnej indywidualności
Natomiast, jeśli dominuje niedojrzałość, egocentryzm, fantazjowanie na własny temat nasiąka on narcyzmem, czuje się wyjątkowy, wszechobecny, niezwyciężony. Zwykle fantazje, marzenia mają charakter kompensacyjno-życzeniowy, koncentrują się na sławie, miłości, niezwykłych przygodach, część…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)