To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
O religijności świadomej i nieświadomej Poziom udziału świadomości i wolności w decyzjach dotyczących życia religijnego może być zróżnicowany. Człowiek zwraca się do Boga niejako odruchowo, w sposób nieświadomy poszukując obrony przed zagrożeniem. Może jednak w pełni świadomie i dobrowolnie podejmować akty religijne. Religijność człowieka może funkcjonować zatem na bazie mechanizmów obronnych lub w oparciu o osobiste przemyślenia i świadome decyzje. Religijność na bazie mechanizmów obronnych może być różnorodna. Człowiek może tu, np. w procesie racjonalizacji swoich poczynań, wprzęgać Boga, wyznaczając mu takie miejsce, jakie aktualnie jest pożądane i oczekiwane ze względu na obronę swego "ja". W procesie projekcji może rzutować na Boga to, co najlepsze lub oskarżać Go, przypisując mu winę i odpowiedzialność za wszystkie nieszczęścia świata, a zwłaszcza za swoje własne trudności. Nierzadko można się spotkać z faktem fiksacji albo regresji religijnej. Oba te przypadki wskazują na znaczny poziom niedojrzałości religijnej.
Religijności opartej na mechanizmach obronnych należy przeciwstawić religijność świadomą i dobrowolną, tj. taką, w której człowiek na drodze poprawnej komunikacji poszerza swoją świadomość i w oparciu o własną decyzję podejmuje wysiłek realizacji modelu życia wynikającego z odkrycia wartości religijnych. Ta postać religijności wyrasta z głębokiej wiedzy, przemyśleń i decyzji okupionych często osobistą walką i uzyskuje moc zobowiązującą. Tylko taka religijność może cechować się wymiarami, o których mówi W. Prężyna: zróżnicowaniem, dynamicznością, zintegrowaniem, autonomicznością, zinterioryzowaniem i wymiarem personalnym (Prężyna 1990).
Diagnozowanie rozwoju dojrzałości religijnej niezależnie od fazy rozwoju powinno odpowiedzieć zatem na pytanie o udział świadomości w decyzjach religijnych.
c. O religijności personalnej i apersonalnej Personalny (osobowy) wymiar kontaktu człowieka z Bogiem w przeżyciach religijnych ujawnia występowanie różnic dotyczących cech charakteryzujących podmiot, przedmiot i typ relacji w religijności personalnej i apersonalnej. (Jaworski 1989). Zestawienie wskaźników religijności personalnej i apersonalnej zawiera niżej zamieszczona tabela.
Tab. 6. Charakterystyka religijności personalnej i apersonalnej RELIGIJNOŚĆ -----------------------------------------------------------------------------------------------------
PERSONALNA APERSONALNA
----------------------------------------------------------------------------------------------
Cechy podmiotu
----------------------------------------------------------------------------------------------------
aktywność pasywność
(…)
…
świadomość celowości dezorientacja egzystencjalna
allocentryzm i altruizm egocentryzm i egoizm
stabilność labilność
------------------------------------------------------------------------------------------------------
Cechy przedmiotu
-------------------------------------------- Bóg jako -------------------------------------------
Osoba traktowany reistycznie
wartość terminalna wartość instrumentalna…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)