To tylko jedna z 15 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Prof. Franciszek Gołembski - Historia Filozofii 3
3. FILOZOFOWIE NOWOŻYTNI
1) BACON (XVI-XVII WIEK) uchodzi za jednego z twórców nowożytnej koncepcji nauki
twórca teorii indukcji eliminacyjnej
jeden z twórców empiryzmu
FILOZOFIA PRZYRODY WG BACONA
Bacon dokonuje dwóch podziałów filozofii przyrody.
Według pierwszego podziału wyróżniamy:
filozofię spekulatywną - za pomocą której poznajemy prawa przyrody
filozofię operatywną - za pomocą której stosujemy prawa przyrody
Zgodnie z drugim podziałem filozofia przyrody dzieli się na:
fizykę - naukę o tym, jak rzeczy są zbudowane i jak powstają
metafizykę - naukę o tym, jaka jest ich istota i cel
FILOZOFIA CZŁOWIEKA WG BACONA
antropologia - o jednostkach ludzkich. Obejmuje naukę o ciele i duszy człowieka. polityka - społeczeństwo
Z duszą wiązał Bacon:
logikę (naukę o myśli poznającej prawdę)
etykę (naukę o woli skierowanej ku dobru)
BACON A NAUKA
Bacon odszedł od ideału uprawiania wiedzy dla wiedzy
nauka miała być narzędziem człowieka w walce z przyrodą
poznawszy mechanizmy przyrody, człowiek miał zapanować nad nimi
z tego powodu Bacon cenił ze wszystkich nauk najwyżej przyrodoznawstwo - było najbliższe temu celowi
kolejnym celem nauki jest obdarzanie życia ludzkiego nowymi wynalazkami
był pod bardzo silnym wrażeniem trzech wynalazków: druku, kompasu i prochu strzelniczego
EMPIRYZM BACONA
zamierzał stworzyć taką metodę, która pozwoli odkryć stałe właściwości rzeczy
zdaniem Bacona trzeba operować doświadczeniem, a nie założeniami
Bacon potępił sylogizm (wnioskowanie)
Rozum i zmysły muszą ze sobą współpracować - taka współpraca daje pewność wiedzy
Teoria złudzeń Bacona
Bacon uważał, że umysł ludzki jest podległy różnego rodzaju złudzeniom (idola)
Wyróżnił on cztery rodzaje takich złudzeń (jest to tzw. teoria idoli):
złudzenia plemienne (idola tribus) - wynikające z natury ludzkiej i wspólne wszystkim ludziom; należy do nich antropomorfizm i doszukiwanie się celowości w świecie
(…)
… nie mechanicznie wedle schematów, ale spontanicznie, twórczo, ewoluuje tak dzięki pędowi życiowemu (élan vital) WOLNOŚĆ WG BERGSONA
Człowiek jest wolny, bo kierują nim uczucia i myśli, czyli on sam
MORALNOŚĆ WG BERGSONA
społeczeństwo zapobiega egoistycznym skłonnościom jednostek
jednostki naśladują najlepszych i starają się być jeszcze lepsze
…
…:
teologia
metafizyka
pozytywizm
KLASYFIKACJA NAUK WG COMTE
konkretne - opis faktów (np. mineralogia)
abstrakcyjne - formułowanie praw (np. matematyka, fizyka)
FILOZOFIA COMTE
nauki konkretne i abstrakcyjne opisują cały świat
metafizyka nie ma więc się czym zajmować Comte odrzuca też:
teorię poznania (przecież widać to co jest)
logikę (jałowe dociekania oderwane od faktów)
psychologię…
… i jaka odpowiada jego uczuciom
moralność zależy od natury poszczególnej jednostki - jest albo silna, albo słaba. odpowiednio istnieje moralność panów i moralność niewolników
silni cenią dostojność, godność osobistą, stanowczość, sprawność, bezwzględność w dążeniu do celów
słabi zaś cenią litość, miłość, altruizm, względność w obecnej epoce występuje bunt niewolników
w obecnej epoce moralność niewolników…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)