Nowożytność - MALARSTWO WENECKIE XV WIEKU

Nasza ocena:

3
Pobrań: 588
Wyświetleń: 2422
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Nowożytność -  MALARSTWO WENECKIE XV WIEKU - strona 1 Nowożytność -  MALARSTWO WENECKIE XV WIEKU - strona 2

Fragment notatki:

MALARSTWO WENECKIE XV WIEKU: GŁÓWNI TWÓRCY (POZA G. BELLINIM) Antonio Pisanello (1397-1451)
Realista, tematyka religijna silnie zabarwiona świeckim pierwiastkiem, medailier rozległe kompozycje ścienne w kościołach  Werony ,  Rzymu ,  Wenecji - fresk w San Fermo w Weronie
- dzieła w Pałacu Dożów, freski u Św. Jana na Lateranie - przepadły
- fresk Pożegnanie Św. Jerzego z księżniczką Heleną 1438 u Św. Anastazji w Weronie
- Wizja Św. Eustachego, Londyn
- portret Zygmunta Luksemburskiego
- wizerunki książąt i księżniczek z wielkich rodów
-  Matka Boska ze św. Antonim i św. Jerzym - Wizja Św. Eustachego
- wiele rysunków przedstawiających zwierzęta
Antonio Vivarini (da Murano) (1418-80)
Ołtarze, jego dzieła utrzymane są w tradycji późnego  gotyku  i wczesnego  renesansu - ołtarze do kościoła San Zaccaria w  Wenecji - tryptyk w ASP w Wenecji - Madonna z Dzieciątkiem i 4 ojców kościoła Jacopo Bellini (przed 1400 -1470)
Uczeń Gentile da Fabriano, początkowo tworzył we  Florencji , później w  Wenecji , łączył pozostałości stylu bizantyjskiego, gotyku i renesansu, liczne Madonny, tematyka gł. religijna, jako jeden z pierwszych we Włoszech stosował technikę oleju na płótnie
Carlo Crivelli (ok 1440-1494)
Szkoła wenecka, tworzył w Wenecji i środkowych Włoszech, tematyka religijna, przedstawienia Madonn, i ogromne poliptyki, bogactwo ornamentacji i akcesoriów, „bizantyńczyk przerzucony w epokę renesansu”, archaizacja, gotycyzacja, stosuje perspektwę
- Zwiastowanie ze św. Emidiuszem 1486 dla kościoła Santa Annunziata w Ascoli Piceno
Antonello da Messina (1430-79)
Sycylijski malarz quattrocenta, kolorysta, rozpowszechnił technikę olejną we Włoszech, uczeń Jana van Eycka (który wynalazł farbę olejną), inspirował się malarstwem włoskim i niderlandzkim, flamandzki realizm, technika manipulowania światłem, frontalne ujęcie i dokładne opracowanie szczegółów to elementy zaczerpnięte z malarstwa północnego, natomiast klarowność kompozycji i idealizowane formy są już zaczątkiem stylu monumentalnego w dziełach Antonella, 1474-76 podróż do Wenecji i punkt kulminacyjny w jego twórczości
- męskie portrety w ¾ w lewo
- Salvator Mundi 1465
- Ecce Homo 1470
- Ukrzyżowanie 1475
- Kondotier
- Portret mężczyzny 1476
- Pieta
- ołtarz San Cassiano 1475-76
- Św. Sebastian
Gentile Bellini (1427-1507)
Starszy syn Jacopo Belliniego, uczeń Mantegni, działał gł. w Wenecji, uważany za ojca weduty weneckiej - widoki architektoniczne Wenecji zaś figury i sceny dodatkiem, sztafażem, obrazy ołtarzowe, jaskrawa wschodnia kolorystyka, wielkie kompozycje figuralne, głównie uroczystości kościelne na tle architektury włoskiej, medalier
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz