To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
MALARSTWO WENECKIE XV WIEKU: GŁÓWNI TWÓRCY (POZA G. BELLINIM) Antonio Pisanello (1397-1451)
Realista, tematyka religijna silnie zabarwiona świeckim pierwiastkiem, medailier rozległe kompozycje ścienne w kościołach Werony , Rzymu , Wenecji - fresk w San Fermo w Weronie
- dzieła w Pałacu Dożów, freski u Św. Jana na Lateranie - przepadły
- fresk Pożegnanie Św. Jerzego z księżniczką Heleną 1438 u Św. Anastazji w Weronie
- Wizja Św. Eustachego, Londyn
- portret Zygmunta Luksemburskiego
- wizerunki książąt i księżniczek z wielkich rodów
- Matka Boska ze św. Antonim i św. Jerzym - Wizja Św. Eustachego
- wiele rysunków przedstawiających zwierzęta
Antonio Vivarini (da Murano) (1418-80)
Ołtarze, jego dzieła utrzymane są w tradycji późnego gotyku i wczesnego renesansu - ołtarze do kościoła San Zaccaria w Wenecji - tryptyk w ASP w Wenecji - Madonna z Dzieciątkiem i 4 ojców kościoła Jacopo Bellini (przed 1400 -1470)
Uczeń Gentile da Fabriano, początkowo tworzył we Florencji , później w Wenecji , łączył pozostałości stylu bizantyjskiego, gotyku i renesansu, liczne Madonny, tematyka gł. religijna, jako jeden z pierwszych we Włoszech stosował technikę oleju na płótnie
Carlo Crivelli (ok 1440-1494)
Szkoła wenecka, tworzył w Wenecji i środkowych Włoszech, tematyka religijna, przedstawienia Madonn, i ogromne poliptyki, bogactwo ornamentacji i akcesoriów, „bizantyńczyk przerzucony w epokę renesansu”, archaizacja, gotycyzacja, stosuje perspektwę
- Zwiastowanie ze św. Emidiuszem 1486 dla kościoła Santa Annunziata w Ascoli Piceno
Antonello da Messina (1430-79)
Sycylijski malarz quattrocenta, kolorysta, rozpowszechnił technikę olejną we Włoszech, uczeń Jana van Eycka (który wynalazł farbę olejną), inspirował się malarstwem włoskim i niderlandzkim, flamandzki realizm, technika manipulowania światłem, frontalne ujęcie i dokładne opracowanie szczegółów to elementy zaczerpnięte z malarstwa północnego, natomiast klarowność kompozycji i idealizowane formy są już zaczątkiem stylu monumentalnego w dziełach Antonella, 1474-76 podróż do Wenecji i punkt kulminacyjny w jego twórczości
- męskie portrety w ¾ w lewo
- Salvator Mundi 1465
- Ecce Homo 1470
- Ukrzyżowanie 1475
- Kondotier
- Portret mężczyzny 1476
- Pieta
- ołtarz San Cassiano 1475-76
- Św. Sebastian
Gentile Bellini (1427-1507)
Starszy syn Jacopo Belliniego, uczeń Mantegni, działał gł. w Wenecji, uważany za ojca weduty weneckiej - widoki architektoniczne Wenecji zaś figury i sceny dodatkiem, sztafażem, obrazy ołtarzowe, jaskrawa wschodnia kolorystyka, wielkie kompozycje figuralne, głównie uroczystości kościelne na tle architektury włoskiej, medalier
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)