NOWELIZACJA USTWY Zmiana ustawy, jako zbioru przepisów, może sprowadzać się do 3 kwestii:
Dodanie do zbioru przepisów
Wyeliminowanie ze zbioru przepisów
Zmiana brzmienia treści przepisów
Zmiana może dotyczyć samego tytułu ustawy, bądź też preambuły (stosunkowo rzadko)
Czym innym jest zmiana w systemie aktów normatywnych - wprowadza się do systemu nowy akt, eliminuje się jakiś akt lub zastępuje się akt normatywny innym aktem. ZTP przewidują 2 formy, w jakich można dokonać nowelizacji ustawy: Wprowadzenie zmian specjalnie ku temu dedykowaną ustawą - ustawa nowelizującą (jeżeli zmiana dotyczy skorygowania ustawy pod względem merytorycznym lub technicznym).
Wprowadzenie zmian ustawą, która normuje już jakąś dziedzinę stosunków społecznych (jeżeli zmiany są związane i konieczne dla funkcjonowania nowej ustawy).
Wybór nie jest przypadkowy.
Jeżeli stosujemy 2 formułę, czyli zmieniamy przepisy ustawy, przepisami innej ustawy, zmiana ta musi być w sposób wyraźny zaznaczona. W ustawie (tytuł ustawy) uchyla się art. (numer art.) …. = jeżeli zmiana polega na uchyleniu
Kiedy zmieniamy tylko jeden przepisów posługujemy się formułą = W ustawie (tytuł) art. X otrzymuje brzmienie… Niedopuszczalne są wszelkie zmiany, które mają charakter dorozumiany. Jeżeli prawodawca nie zaznaczył wyraźnie takiej zmiany, to stosuje się reguły kolizyjne.
Zmiana treści lub brzmienia przepisu może mieć charakter rozbudowany, może polegać na dodaniu lub usunięciu jakiegoś wyrazu, ale może mieć też charakter bardziej subtelny i sprowadzać się do usunięcia znaku przestankowego.
Zawsze należy nowelizowany przepis przytoczyć w całości - niezależnie od tego, czy zmiana jest duża, czy mała. Zalety: cały nowy przepis mamy przed oczami; Wady: trudne jest wychwycenie zmiany.
Kiedy zmiany są bardziej subtelne dopuszcza się, na zasadzie wyjątku, użycie formuły wskazującej np. że kropkę w art. X zastępuję się przecinkiem.
Jeżeli jakiś artykuł jest bardziej rozbudowany, tzn. mamy w nim jednostki redakcyjne niższego stopnia, np. ustępy, to wówczas można się ograniczyć do przytoczenia nowego brzmienia samej jednostki redakcyjnej np. ustępu.
Jeżeli do tekstu ustawy dodaje się nowe artykuły, wówczas zachowujemy ciągłość numeracji (przez dodawanie liter polskiego alfabetu z wyłączeniem ą, ę itp.).
Jeżeli w ustawie uchylamy przepis - numer art. zostaje, tylko z dopiskiem „uchylony” lub „skreślony”.
Jeżeli zmiana dotyczy jednostek redakcyjnych niższego rzędu i jest dokonywana na końcu, można dodać kolejny numer ustępu.
Nowelizacja ustawy, która jeszcze nie weszła w życie (w domu).
(…)
… niższego rzędu i jest dokonywana na końcu, można dodać kolejny numer ustępu.
Nowelizacja ustawy, która jeszcze nie weszła w życie (w domu).
Legislacja administracyjna - wykład 1
02.03.2011
1
…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)