To tylko jedna z 4 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
NAUKOWA TEORIA KULTURY (1944)
Kultura jako przedmiot dociekań naukowych
Antropologia jako nauka o człowieku w ogóle, jako najbardziej wszechstronna dyscyplina humanistyki obejmuje obecnie studia z zakresu prehistorii, folkloru, antropologii fizycznej i kulturowej. Zbliża się niebezpiecznie do innych uznanych dziedzin nauk społecznych i przyrodniczych: psychologii, historii, archeologii, socjologii i anatomii.
Narodziła się pod znakiem entuzjastycznego ewolucjonizmu metod antropologicznych i odkryć prehistorycznych. Pierwotnie jej zainteresowania skupiały się na odtwarzaniu ludzkich początków, poszukiwaniu brakującego ognia, wnikaniu w związki między prehistorycznymi znaleziskami a danymi etnograficznymi
Obszarem na którym spotykają się wszystkie gałęzie antropologii jest naukowe badanie kultury.
Nauki we wszystkich pracach antropologicznych polegają na teorii kultury, z odwołaniem się do metody obserwacji w terenie i do znaczenia kultury jako procesu i wytworu.
Minimalna definicja nauki dla humanisty
Postawa naukowa jest równie stara jak kultura. Minimalna definicja nauki wywodzi się z każdego pragmatycznego działania. Ciągła weryfikacja empiryczna na równi z autentycznymi podstawami teorii naukowej i doświadczenia, jest samą istotą nauki.
Teorie która okazuje się błędna należy naprawić poprzez odkrycie przyczyn, dla których błędy został popełnione. Niezbędne jest więc bezustanne wzajemne krzyżowanie się doświadczeń i zasad teoretycznych.
Nauka naprawdę zaczyna się wtedy gdy ogólne założenia trzeba poddać próbie faktów i gdy praktyczne problemy i związki teoretyczne istotnych czynników stosuje się w celu zręcznego manipulowania rzeczywistością poprzez ludzkie działania.
Minimalna definicja nauki zakłada istnienie ogólnych praw, dziedziny eksperymentu czy obserwacji i co niemniej ważne, sprawdzenia rozważań akademickich w praktyce.
Minimalna definicja nauki zakłada, że podstawowym zadaniem każdej nauki jest uznanie jej prawomocnego przedmiotu
Pojęcia i metody antropologii
Podstawowa zasada, obowiązująca zarówno badacza terenowego jak i behawiorystę, mówi, że myśli, uczucia i akty woli nigdy nie prowadzą tajnej, ukrytej egzystencji w niemożliwej do zbadania głębi umysłu - czy to w świadomości, czy podświadomości. Teoria symbolizmu polega na definicji symbolu czy idei jako czegoś, co można fizycznie zanotować, opisać lub zdefiniować. Idee, myśli i uczucia muszą być powiązane ze wszystkimi innymi aspektami kultury, zarówno funkcjonalnie, jak i formalnie. Orientacja funkcjonalna pozwala nam określić pragmatyczny kontekst symbolu i udowodnić, że w rzeczywistość kulturowej werbalny czy inny akt symboliczny urzeczywistnia się tylko poprzez efekt, który wytworzył. To formalne podejście jest podstawą i dowodem słuszności naszego przeświadczenia, że w socjologicznym czy etnograficznym badaniu terenowym można bardzo precyzyjnie i obiektywnie zdefiniować idee, wierzenia i emocjonalne krystalizacje zupełnie odmiennych kultur.
(…)
… działalności jak ekonomiczna, normatywna, edukacyjna i polityczna) i imperatywów integratywnych (wiedza, religia, magia). Działalność artystyczną i rekreacyjną można odnieść bezpośrednio do pewnych właściwości fizjologicznych organizmu ludzkiego.
Rozpatrując daną kulturę jako spójną całość, możemy stwierdzić, istnienie pewnej liczby determinantów, do których musi się ona dostosować.
Analizą funkcjonalną…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)