Nauka o Państwie i Polityce - omówienie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 581
Wyświetleń: 1967
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Nauka o Państwie i Polityce - omówienie  - strona 1 Nauka o Państwie i Polityce - omówienie  - strona 2 Nauka o Państwie i Polityce - omówienie  - strona 3

Fragment notatki:

Easton
określił politykę jako "autorytatywną alokację wartości". Mial przez to na myśli, że polit. obejmuje rożnorodne procesy, przez które rząd odpowiada na naciski szeroko pojętego społeczeństwa ,szczegolnie w drodze alokacji zyskow, nagród lub kar
Crick
koncepcji polityki jako sztuki godzenia sprzecznych interesów. Crick oswaja czytelnika z polityką i przedstawia ją od najlepszej strony, pokazuje politykę jako instytucję we współczesnym społeczeństwie nie tylko konieczną, ale i najcenniejszą, jako wielki i cywilizujący rodzaj aktywności ludzkiej.
Bernard Crick „W obronie polityki” - dobry ustrój łączy w sobie cechy demokracji i arystokracji (jak politeja); popierał otwartą konkurencję sprzecznych interesów; polityka to działanie wolnych ludzi w sferze publicznej, a wolność to niezależność człowieka od działań publicznych. Kluczem do polityki jest szeroki podział władzy - wymusza do pojednanie.
Sun Tzu
nie można wszczynać wojen z błahych powodów, trzeba dokonać analizy za i przeciw; „Sztuka wojny”; "głównie mówił o wykorzystaniu szpiegów, terenu, wywiadu, forteli, zmyłek, wszystkiego, co pozwoliłoby Ci być na krok albo i więcej przed przeciwnikiem"; uważał ze wojna to ostateczność, dawał mnóstwo porad, typu dowódca musi być odważny, mądry, armia złożona z dobrych wojowników, trzeba wybierać dobry teren do walki, czekać na atak wroga lub atakować gdy jest nieprzygotowany, gdy wróg czuje sie pewnie to siać zamęt w jego armii i go zmylić np przez przesyłanie mu darów
Schmitt
Kryterium polityczności jest rozróżnienie na sojusznika i nieprzyjaciela. Jest to kryterium autonomiczne (a więc niezależne od na przykład moralności czyli nieprzyjaciel nie musi być wcale moralnie zły). Nieprzyjaciel to ktoś egzystencjalnie inny, obcy - możemy popaść z nim w sytuację konfliktu egzystencjalnego. Narody łączą się ze sobą w myśl podziału na sojuszników i nieprzyjaciół. Nieprzyjaciel jest wrogiem publicznym.
Shmitt-polityka: Państwo i społeczeństwo to nie to samo, choćby cele różne. Różnica w politycznej zależność wróg-przyjaciel. Różnica ta wcale nie musi pociągać za sobą innych - moralnych, estetycznych, czy ekonomicznych różnic. Polityczny wróg nie musi być moralnie zły, brzydki, ani też nie musi być postrzegany jako ekonomiczny konkurent. Z ekonomicznego pk widzenia prowadzenie interesów z wrogiem może być czasami korzystne. Różnica polityczna i jedność polityczna - najbardziej intenstywne formy odrębności i związku. Wróg - walcząca lub gotowa do walki, zorganizowana grupa ludzi, która stoi na drodze innej, podobnie zorganizowanej w sferze publicznej. Wróg polityczny i prywatny to totalnie nie to samo. Świat, w którym realna możliwość walki zostałaby ostatecznie przezwyciężona, a więc ziemia ogarnięta bez reszty pacyfizmem - to świat bez różnicy między przyjacielem, a wrogioem, a zatem świat pozbawiony polityki.

(…)


wojna to rozstrzygnięcie konfliktu za pomocą siły
System polityczny wg Eastona
System polityczny jest strukturą złożoną która obejmuje trzy elementy: wspólnotę polityczną, reżim polityczny oraz instytucje polityczne. W działaniu systemu politycznego najważniejszymi składnikami są: wejście, proces przetwarzania oraz wyjście. Dla Eastona system polityczny to proces dwustronnego przepływu informacji i energii pomiędzy otoczeniem społecznym a władzami. W klasycznym ujęciu Eastona analiza systemowa obejmuje:
wejście (input) systemu (poparcie i żądania zmian) - czyli żądanie wysunięte ze strony społeczności w stronę rządzących. Jest to wykładnia oczekiwań społecznych. konwersję wewnątrzsystemową (przełożenie języka zewnętrznego - np. żądań - na język właściwy danemu systemowi); wyjście (output…
… o naturalnym podziale ludzkości na posiadające odrębną tożsamość narody
Charakterystyczną cechą nacjonalizmu liberalnego jest łączenie idei narodu z zasadą suwerenności ludu i podkreślanie  znaczenia samostanowienia narodu, której celem jest powstanie państwa narodowego (granice władzy = granice narodu)
N. konserwatywny skupią swoją uwagę na obietnicy spójności społecznej ładu publicznego, jaką niesie…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz