NATURA CUDU GRECKIEGO
cud grecki (rewolucja grecka) to pojawienie się w V w. p.n.e. SOFISTYKI;
sofiści to burzyciele tradycji; ich nauki wywarły wpływ wykraczający poza ramy filozofii (formowanie obyczaju, wymiaru sprawiedliwości, sposobu działania na scenie politycznej); wywołali rewolucję w sposobie myślenia; nie stworzyli żadnego spójnego systemu filozoficznego; chcieli, by filozofia kształtowała praktyczną mądrość życiową; by rozstrzygała zagadnienia, z którymi na co dzień wszyscy mają do czynienia;
na pierwszym planie znajduje się człowiek (co jest ważnym zwrotem antropologicznym w filozofii); tym, co rzeczywiste jest to, co bezpośrednio dotyczy czł.; czł. sam jest rzeczywistością; „czł. jest miarą wszystkich rzeczy” (Protagoras)
minimalizm poznawczy - rozum ludzki nie jest w stanie odpowiedzieć na wszystkie pytania ze względu na ograniczony zakres metod poznawczych; możemy poznać samych siebie i nasze życie społeczne (religijność);
indywidualizm - czł. jest niezależnie działającą jedn.; nie ma konkretnego rygoru antropologicznego; najistotniejszą rolę odgrywają reguły samookreślenia; wszystko jest płynne; negacja wszelkich autorytetów; rzeczywistość społeczna jest dla jednostki;
odrzucenie koncepcji prawdy obiektywnej - wszystko jest kwestią punktu widzenia; nie ma stałego i powszechnego kryterium prawdy - RELATYWIZM; rzeczywistość jest procesem nieustannej przemiany; nie ma jednolitych opinii na temat piękna, sprawiedliwości itp.;
jednym z najistotniejszych celów edukacji jest osiągnięcie biegłości retorycznej; rację mają ci, którzy potrafią skutecznie przekonywać; prawdą staje się to, co wszyscy zaaprobują (do czasu, gdy nie zmienią zdania); postulują wolność słowa; nie ma żadnych prawd niepodważalnych, nie wymagających udowodnienia;
kształtowanie podstawy politycznego racjonalizmu - o wszystkim ma decydować publiczna debata; arete nie wynika z daru bogów (jak twierdził Homer), lecz można się jej nauczyć (można się nauczyć myślenia publicznego);
KONWENCJONALIZM - wszystko , co ludzie wspólnie czynią, co dotyczy pewnej ich liczby jest dziełem konwencji; nie ma kryterium ponadkonwencjonalnego; nie ma wspólnych praw naturalnych; naturalne jest to, co dominuje, co przeważa (to samo nie występuje w każdym społeczeństwie);
stan natury jest stanem niezgody i rywalizacji; Zeus sprowadził na ludzi Wstyd i Poczucie prawa; związek polityczny powstał jako rezultat umowy (sofiści jako pierwsi tworzyli koncepcje umowy społ.)
prawem staje się to, co jako prawo zaczyna obowiązywać; poczucie sprawiedliwości jest cechą wrodzoną; prawo jest tworzone przez ludzi;
pierwsi znani zwolennicy metody empirycznej; dużo podróżowali („podróżuj, poznawaj!”)
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)