Myśl polityczna starozytnej Grecji

Nasza ocena:

5
Pobrań: 406
Wyświetleń: 2009
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Myśl polityczna starozytnej Grecji  - strona 1 Myśl polityczna starozytnej Grecji  - strona 2

Fragment notatki:

  1) Myśl polityczna najlepsze ujście znalazła w umysłach filozofów (V-IV wiek p.n.e.). W sposób  umowny możemy dokonać periodyzacji: okres kosmologiczny (VI-V wiek p.n.e.), okres  oświecenia starożytnego (V wiek p.n.e.), okres systemów starożytnych (IV wiek p.n.e.), okres  szkół starożytnych (III-I wiek p.n.e.), okres filozofi  religijnej – okres synkretyczny (I wiek p.n.e.  – V wiek n.e.). Największy rozwój MP przypada na pierwszy okres zwany klasycznym.  2) Hel ada i hel eńczycy, kultura hel eńska. Było to społeczeństwo bardzo zróżnicowane. Można  podzielić na wolnych, którzy tworzyli elitę oraz niewolników. To właśnie wolni tworzą  wartości i pojęcia obce ludziom pozbawionym wolności. Można powiedzieć iż była to kultura  która kształtowała się na wierzchołkach życia społecznego, obejmowała przede wszystkim  warstwy społeczne cieszące się wolnością i przywilejami. Ukształtowało się wiele pojęć, które  mają znaczenie w świecie spółczesnym (państwo, prawo). Pojawia się pojęcie „cudu  greckiego” – z którego wyrósł renesans kultury greckiej i mający wpływ na kulturę  współczesnego świata. Na uwagę zasługują następujące elementy, które tworzyły „cud  grecki”: kontakty ze światem bliskiego wschodu oraz czerpanie z wiedzy, wpływy  starożytnego Egiptu, Babiloni  i Chaldejczyków.; znaczenie miało położenie Hel ady, rozwój  sztuki żeglarskiej; gromadzenie doświadczeń opartych na obserwacji struktury społecznej;  Komponentem Greckim, a ściślej mówiąc Ateńskim, była istota wychowania hel eńskiego. Kalokogatia – (kalos, piekny; agatos, dobry) – sztuka idealnego wychowania. Pojawia się przesłanie o  uwzględnianiu dwóch podstawowych przesłań, czyli piękność zewnętrzna maja koegzystować z  dobrocią wewnętrzną. To tworzyło całkowity wizerunek.  Istotnym czynnikiem jest fenomen polis (państwo-miasto), oznacza to miasto obwarowanym murami  obronnymi wraz z przyległymi obszarami rolniczymi; polis-wysepka np. Mantynea.  Synojkizm – Tezeusz połączył 12 gmin attyckich w jedna polis Ateńską. Polis stawała się centrum handlowym, stawała się centrum politycznym, centrum kulturalnym.  Obywatelami byli wszyscy, którzy zdolni byli do obrony w czasie wojny, wolni ludzie. Mieli przywilej  zbierania się na zebrania, w których każdy mógł zabierać głos. Mieli prawo aktywnego uczestniczenia 

(…)

… Zajęcia nr 5
„Polityka to umiejętność budowania mostów, od mojego „ja” do każdej innej jaźni, od mojego
narodu, od mojej klasy społecznej do innych narodów i klas”
Myśl polityczna starożytnej Grecji.
1) Myśl polityczna najlepsze ujście znalazła w umysłach filozofów (V-IV wiek p.n.e.). W sposób
umowny możemy dokonać periodyzacji: okres kosmologiczny (VI-V wiek p.n.e.), okres
oświecenia starożytnego (V wiek p.n.e.), okres systemów starożytnych (IV wiek p.n.e.), okres
szkół starożytnych (III-I wiek p.n.e.), okres filozofii religijnej – okres synkretyczny (I wiek p.n.e.
– V wiek n.e.). Największy rozwój MP przypada na pierwszy okres zwany klasycznym.
2) Hellada i helleńczycy, kultura helleńska. Było to społeczeństwo bardzo zróżnicowane. Można
podzielić na wolnych, którzy tworzyli elitę…
…”. Życie człowiekaobywatela miało się spełniać w działaniach publicznych. Uczestnictwo w życiu społeczno-politycznym
państwa rozpisując już na role bardziej szczegółowe. Tworzenie prawa, sadownictwo, siła zbrojna. –
arete – spełnianie kultu religijnego.
Pełnie praw obywatelskim, który odbył obowiązkową służbę wojskową „efebia państwowa –
obowiązkowa służba”.
Te elementy wywoływały konieczność…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz