To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
1) Myśl polityczna najlepsze ujście znalazła w umysłach filozofów (V-IV wiek p.n.e.). W sposób umowny możemy dokonać periodyzacji: okres kosmologiczny (VI-V wiek p.n.e.), okres oświecenia starożytnego (V wiek p.n.e.), okres systemów starożytnych (IV wiek p.n.e.), okres szkół starożytnych (III-I wiek p.n.e.), okres filozofi religijnej – okres synkretyczny (I wiek p.n.e. – V wiek n.e.). Największy rozwój MP przypada na pierwszy okres zwany klasycznym. 2) Hel ada i hel eńczycy, kultura hel eńska. Było to społeczeństwo bardzo zróżnicowane. Można podzielić na wolnych, którzy tworzyli elitę oraz niewolników. To właśnie wolni tworzą wartości i pojęcia obce ludziom pozbawionym wolności. Można powiedzieć iż była to kultura która kształtowała się na wierzchołkach życia społecznego, obejmowała przede wszystkim warstwy społeczne cieszące się wolnością i przywilejami. Ukształtowało się wiele pojęć, które mają znaczenie w świecie spółczesnym (państwo, prawo). Pojawia się pojęcie „cudu greckiego” – z którego wyrósł renesans kultury greckiej i mający wpływ na kulturę współczesnego świata. Na uwagę zasługują następujące elementy, które tworzyły „cud grecki”: kontakty ze światem bliskiego wschodu oraz czerpanie z wiedzy, wpływy starożytnego Egiptu, Babiloni i Chaldejczyków.; znaczenie miało położenie Hel ady, rozwój sztuki żeglarskiej; gromadzenie doświadczeń opartych na obserwacji struktury społecznej; Komponentem Greckim, a ściślej mówiąc Ateńskim, była istota wychowania hel eńskiego. Kalokogatia – (kalos, piekny; agatos, dobry) – sztuka idealnego wychowania. Pojawia się przesłanie o uwzględnianiu dwóch podstawowych przesłań, czyli piękność zewnętrzna maja koegzystować z dobrocią wewnętrzną. To tworzyło całkowity wizerunek. Istotnym czynnikiem jest fenomen polis (państwo-miasto), oznacza to miasto obwarowanym murami obronnymi wraz z przyległymi obszarami rolniczymi; polis-wysepka np. Mantynea. Synojkizm – Tezeusz połączył 12 gmin attyckich w jedna polis Ateńską. Polis stawała się centrum handlowym, stawała się centrum politycznym, centrum kulturalnym. Obywatelami byli wszyscy, którzy zdolni byli do obrony w czasie wojny, wolni ludzie. Mieli przywilej zbierania się na zebrania, w których każdy mógł zabierać głos. Mieli prawo aktywnego uczestniczenia
(…)
… Zajęcia nr 5
„Polityka to umiejętność budowania mostów, od mojego „ja” do każdej innej jaźni, od mojego
narodu, od mojej klasy społecznej do innych narodów i klas”
Myśl polityczna starożytnej Grecji.
1) Myśl polityczna najlepsze ujście znalazła w umysłach filozofów (V-IV wiek p.n.e.). W sposób
umowny możemy dokonać periodyzacji: okres kosmologiczny (VI-V wiek p.n.e.), okres
oświecenia starożytnego (V wiek p.n.e.), okres systemów starożytnych (IV wiek p.n.e.), okres
szkół starożytnych (III-I wiek p.n.e.), okres filozofii religijnej – okres synkretyczny (I wiek p.n.e.
– V wiek n.e.). Największy rozwój MP przypada na pierwszy okres zwany klasycznym.
2) Hellada i helleńczycy, kultura helleńska. Było to społeczeństwo bardzo zróżnicowane. Można
podzielić na wolnych, którzy tworzyli elitę…
…”. Życie człowiekaobywatela miało się spełniać w działaniach publicznych. Uczestnictwo w życiu społeczno-politycznym
państwa rozpisując już na role bardziej szczegółowe. Tworzenie prawa, sadownictwo, siła zbrojna. –
arete – spełnianie kultu religijnego.
Pełnie praw obywatelskim, który odbył obowiązkową służbę wojskową „efebia państwowa –
obowiązkowa służba”.
Te elementy wywoływały konieczność…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)