Mosty napędowe
Most napędowy to zespół elementów nośnych i mechanizmów napędowych, spełniający zadanie osi przejmującej część ciężaru samochodu oraz przekazującej napęd od wału napędowego na koła jezdne. Zależnie od usytuowania mosty napędowe dzielimy na tylne, przednie oraz środkowe (spotykane w samochodach o więcej niż dwu osiach).
W skład mostu napędowego wchodzą następujące mechanizmy przeniesienia napędu: przekładnia główna, mechanizm różnicowy i półosie. Ponieważ w przednich mostach napęd jest przenoszony na koła kierowane, więc półosie muszą być wyposażone w przeguby homokinetyczne, umożliwiające przekazywanie napędu przy różnych kątach skrętu kół.
Zależnie od konstrukcji zawieszenia, a więc od sposobu powiązania kół z podwoziem, rozróżniamy sztywne mosty napędowe oraz mosty z zależnym zawieszeniem kot.
Sztywne mosty napędowe — spotykane w większości samochodów ciężarowych, a także w wielu samochodach osobowych — charakteryzują się tym, że ich mechanizmy są umieszczone w sztywnej obudowie, zwanej pochwą reakcyjną, przenoszącej składową ciężaru samochodu, obciążenia związane z przekazywaniem napędu oraz siły powstające podczas hamowania, przyspieszania i pokonywania nierówności drogi.
Sztywny most napędowy wraz z kołami wchodzi w skład tzw. mas nieresorowanych pojazdu i jest połączony z ramą (lub samonośnym nadwoziem) elementami zawieszenia.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)