To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Monopol: przedsiębiorstwo jest dawcą cen jeden producent produkt nie ma substytutów istnieją bariery wejścia Popyt na produkty lub usługi monopolisty nie zależy od cen innych produktów lub usług. Źródła powstania monopolu: pozarynkowe decyzje rządowe (infrastruktura): prawo własności, prawo patentowe okoliczności związane z ograniczo rynkowe innowacje – nowe potrzeby nabywców, nowe produkty lub usługi w wyniku „gry rynkowej” wykorzystanie przewagi konkurencyjnej Warunkiem koniecznym do istnienia monopolu jest brak substytutów. Monopol czysty – 100% dostaw od jednego dostawcy. Monopolista przejmuje część nadwyżki konsumenta. Wskaźniki pomiaru siły monopolu: wskaźnik cenowej elastyczności popytu wskaźnik mieszanej elastyczności cenowej popytu indeks monopolu Lernera wskaźnik Rothschilda Wskaźnik Lernera (stopa marży zysku): = − = − 1 L – wskaźnik Lernera P – cena rynkowa e – współczynnik elastyczności cenowej popytu W konkurencji doskonałej P = MC L=0. Firmy w konkurencji doskonałej nie mają żadnej siły rynkowej. Dodatnie wartości indeksu Lernera wskazują na istnienie siły rynkowej. Im większa wartość, tym większa siła rynkowa przedsiębiorstwa. W przypadku monopolu, indeks Lernera wynosi = , gdzie to wartość cenowej elastyczności popytu. Indeks Lernera nigdy nie przekracza 1, ponieważ koszt krańcowy MC jest zawsze nieujemny. Wskaźnik Rothschilda: = - kąt zawarty między prostą dd’ (popyt przedsiębiorstwa) a pp’ - kąt zawarty między prostą DD’ (popyt rynkowy) a pp’ Przykłady barier wejścia: różnicowanie produktu – firma produkuje wyraźnie zróżnicowany wyrób, a konsument łączy go z określoną marką, to nowej firmie będzie bardzo trudno przebić się na ten rynek kontrola nad zasobami naturalnymi – gdy przedsiębiorstwo zarządza podażą ważnych czynników wytwórczych, to może odmówić dostępu do nich potencjalnym konkurentom patenty, prawa autorskie, znaki firmowe i inne bariery prawne – pozycja monopolowa może być chroniona np. poprzez patenty, prawa autorskie czy też różne inne formy zezwoleń bariery strategiczne Dyskryminacja cenowa trzeciego stopnia (rodzaju) – podział ze względu na współczynnik elastyczności cenowej
(…)
…, nowe produkty lub usługi
w wyniku „gry rynkowej” wykorzystanie przewagi konkurencyjnej
Warunkiem koniecznym do istnienia monopolu jest brak substytutów.
Monopol czysty – 100% dostaw od jednego dostawcy.
Monopolista przejmuje część nadwyżki konsumenta.
Wskaźniki pomiaru siły monopolu:
wskaźnik cenowej elastyczności popytu
wskaźnik mieszanej elastyczności cenowej popytu
indeks monopolu Lernera…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)