To tylko jedna z 5 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
MODELE ZARZĄDZANIA
Modele zarządzania
•Organizacja wirtualna
•Zarządzanie zintegrowane
•Organizacja ucząca się
•Zarządzanie procesami
•Organizacja sieciowa
•Benchmarking
•Outsourcing
Organizacja wirtualna
•Założenie – wytworzenie nowej wartości nie wymaga pracodawców i pracowników
•Dynamiczna sieć uczestników działających w skali globalnej, którzy poprzez współdzielenie
kluczowych zdolności i zasobów dążą do realizacji wspólnych celów
•Sztuczny twór, który bazuje na indywidualnych kluczowych kompetencja i integruje niezależne firmy
wzdłuż wspólnego łańcucha wartości produkcji
•Niezależne podmioty gospodarcze, połączone i zintegrowane siecią komputerową, dostępną dla
klientów zewnętrznych
Organizacja wirtualna
Możliwe sieci powiązań podmiotów gospodarczych:
•Alianse strategiczne
•Spółki joint venture
•Konsorcja
•Holdingi
•Koalicja
•Porozumienia
•Franchising
•Klastry
Powołanie przedsiębiorstwa wirtualnego na czas realizacji wspólnego przedsięwzięcia
( Przykład: Wielkopolski Klaster Teleinformatyczny http://wklaster.pl/klaster/ )
Zarządzanie zintegrowane
•Holistyczne podejście do funkcjonowania przedsiębiorstwa zmusza do ciągłej integracji wewnętrznej
i zewnętrznej
•Integracja wewnętrzna – dopasowanie, harmonizacja i koordynacja funkcji przedsiębiorstwa,
procesów podstawowych, ról organizacyjnych
•Integracja zewnętrzna – uzyskanie konsensusu między ofertami i oczekiwaniami firmy a jej
otoczeniem
Podstawowe założenia:
•Wzrost turbulencji otoczenia zmniejsza prognozowalność rozwoju przedsiębiorstwa
•Podstawą filozofii zarządzania nie może być tylko jedna przesłanka, np. cel, wartość
•Pluralizm zachowań utrudnia tworzenie klimatu organizacyjnego i nie sprzyja procesowi kierowania
•Zmienność zachowań narasta w przyspieszonym tempie
•Wzrost specjalizacji zagraża harmonijnej filozofii zarządzania
•Dominacja silnej osobowości menedżera utrudnia lub uniemożliwia pracę zespołową
Organizacja ucząca się
•Uczenie się – proces prowadzący do modyfikacji zachowań jednostki w wyniku jej doświadczeń
•Założenie pamięci zdolnej do tworzenia i przechowywania śladów wcześniejszych reakcji i skutków
Organizacja ucząca się - definicje
•Organizacje uczące się potrafią wpisać historyczne doświadczenia we wzorce, które nakreślają
kierunki ich działania i rozwoju
•Uczenie się organizacji to proces identyfikowania i eliminowania błędów
•Organizacja ucząca się wspomaga uczenie się wszystkich jej członków i sama ciągle się przekształca
Cechy organizacji uczących się:
•Specyficzna kultura organizacyjna
•Otwarty system informacji
•Konstruktywna konfrontacja
•Procesy uczenia się
Specyficzna kultura organizacyjna
•Traktowanie informacji jako dobra wspólnego
•Gotowość do dzielenia się informacją
•Nacisk na wyniki
•Otwartość na ludzi i nowe koncepcje, gotowość do współpracy
Otwarty system informacji
•Stymulowanie bezpośredniej komunikacji
•Wykorzystywanie informatyki
•Szybkie pozyskiwanie i przetwarzanie informacji
Konstruktywna konfrontacja
•Podważanie założeń, wartości i
(…)
… się na zarządzanie procesami biznesowymi:
•Planowanie – rozwój wiedzy
•Nawigowanie – organizowanie, koordynowanie i harmonizowanie przebiegu czynności w procesie w
czasie i przestrzeni organizacyjnej
•Sterowanie – kontrola i porównywanie celu sformułowanego na wejściu procesu z efektami
osiąganymi na wyjściu
Cele zarządzania procesami:
•Identyfikacja procesów przebiegających w przestrzeni przedsiębiorstwa…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)