Model parlamentarno-gabinetowy i prezydencki

Nasza ocena:

3
Pobrań: 364
Wyświetleń: 1540
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Model parlamentarno-gabinetowy i prezydencki - strona 1 Model parlamentarno-gabinetowy i prezydencki - strona 2

Fragment notatki:

Model - parlamentarno - gabinetowy Zwany także systemem parlamentarnym. Rząd powoływany przez głowę państwa musi mieć akceptację parlamentu. Cechy tego systemu: - dualizm egzekutywy (obok głowy państwa istnieje odrębny organ = rząd z premierem)
- neutralizacja polityczna głowy państwa - osoba ta nie ponosi odpowiedzialności politycznej przed parlamentem i nie może być przez parlament odwołana. Musi więc istnieć instytucja kontrasygnaty - każdy akt głowy państwa wymaga podpisu premiera i odpowiedniego członka rządu którzy biorą odpowiedzialność za to.
- parlamentarna inwestytura rządu - zgody na jego skład i program udziela parlament większością głosów, rząd musi też uzyskać wotum zaufania parlamentu.
- odpowiedzialność polityczna rządu przed parlamentem (odp. parlamentarna) - W razie wotum nieufności ustępuje cały rząd (odpowiedzialność solidarna) lub jego członek (odpowiedzialność indywidualna).
- zinstytucjonalizowana opozycja - nie ma monopartyjności.
Geneza tego systemu - Wielka Brytania - XVIII w., powstał gabinet który przestał być organem zaufania monarchy, a zaczął być komitetem wykonawczym parlamentu. Przyjęto zasadę - król rządzi przez gabinet w którego składzie są przywódcy większości parlamentarnych. Model ten jest systemem dwupartyjnym gdzie panuje dyscyplina partyjna a premier jest liderem partii rządzącej (Wielka Brytania) lub wielopartyjnym gdzie żadna z partii nie ma większości bezwzględnej w parlamencie, a rząd ma charakter koalicyjny i może zostać rozwiązany przez głowę państwa, trwałość rządu jest uzależniona od układu sił w parlamencie (układ sił może być ustabilizowany jak np w Norwegii, RFN lub nieustabilizowany gdzie następują częste zmiany koalicyjne np Włochy). W modelu tym mogą też być rządy mniejszościowe. Trudno wskazać wzorcowe odzwierciedlenie tego systemu w praktyce ustrojowej jakiegoś państwa ale mówi się że system III Rep. Francuskiej był takim. Istnieje kilka odmian systemu parlamentarno - gabinetowego np.
SYSTEM KANCLERSKI (RFN): Cechy: - Silna pozycja kanclerza jako szefa rządu, podporządkowanie mu pozostałych członków gabinetu. Kanclerz nie jest primus inter pares jak w „klasycznym” modelu . Ministrowie podlegają wytycznym kanclerza, są powoływani i odwoływani na jego wniosek, parlament zaś tylko powołuje i odwołuje kanclerza.
- przyjęcie instytucji konstruktywnego wotum nieufności jako formy odpowiedzialności parlamentarnej kanclerza - odwołanie kanclerza tylko gdy parlament bezwzględną większością głosów powoła nowego kandydata. Jeśli tak nie będzie to urzędujący kanclerz nadal rządzi mimo utraty poparcia większości parlamentu.
- ograniczenie możliwości rozwiązania parlamentu przez egzekutywę.

(…)

… przed Senatem za naruszenie konstytucji, zdradę stanu lub ciężkie przestępstwo). Prezydent nie jest odpowiedzialny politycznie przed parlamentem i nie istnieje instytucja kontrasygnaty. - pluralny system partyjny - nie może być monopartyjności, warunkiem sine qua non jest istnienie legalnej zinstytucjonalizowanej opozycji. W warunkach południowoamerykańskich tak znaczna koncentracja władzy w monokratycznym…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz