Porusza takie tematy, jak: dlaczego ustalenie misji organizacji jest konieczne, przesłanki, na których opiera się poczucie misji.
Co w zasadzie powinniśmy osiągnąć definiując misję organizacji? W.R King i D.l. Cleland (1979) podali siedem celów dla realizacji których istnienie misji jest warunkiem koniecznym;
Osiągnięcie świadomości Jedności celu w organizacji.
Dostarczenie bazy dla alokacji środków w ramach organizacji.
Stworzenie podstaw dla właściwego użytkowania środków będących w dyspozycji organizacji.
Określenie zasad budowy klimatu wewnątrz organizacji.
Dostarczenie pracownikom możliwości wyrażenia zbioru oczekiwań.
Ułatwienie tłumaczenia celów w operacyjną strukturę odzwierciedlającą priorytety
Zasygnalizowanie odrębności.
Proces kreowania misji organizacji najprościej daje się wytłumaczyć na przykładzie nowo po wstające] organizacji. Typowa organizacja rodzi się, ponieważ pojedynczy przedsiębiorca ma marzenia, aspiracje i wiarę w swój pomysł. Poczucie misji oparte jest z reguły na następujących przesłankach
1. Występuje wiara w to, że produkt lub usługa dostarcza korzyści co najmniej równych jego cenie.
2. Zakłada się, że oferowany produkt lub usługa zaspakajać będzie potrzeby obecnie na danym rynku nie zaspokojone lub zaspakajane źle.
3. Istnieje założenie, że stosowana technologia pozwoli na dostarczenie produktu po takich kosztach i na takim jakościowym poziomie, że możliwe będzie stworzenie konkurencyjnej przewagi.
4. Do głosu dochodzi głębokie przekonanie o tym, że przy ciężkiej pracy i poparciu otoczenia przedsiębiorstwo nie tylko przetrwa. lecz będzie rosło zarówno pod względem rozmiaru jak i zysku.,
5. Przyjmuje się, że sposób, w jaki organizacja będzie realizowała swoje cele przyniesie jej pozytywną reakcję opinii publicznej,
W miarę upływu czasu zachodzić będzie potrzeba zredefiniowania misji, lak aby uwzględnić nową rzeczywistość. Zrewidowana misja będzie jednak zawierała te same elementy co oryginał. Podzielić je można na pięć wzajemnie ze sobą powiązanych grup:
1) podstawowy produkt lub usługa, rynek i technologia,
2) cele organizacji: przetrwanie, wzrost i zyskowność,
3) filozofia organizacji.
4) pożądana percepcja otoczenia zewnętrznego,
5) pożądana percepcja otoczenia wewnętrznego
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)