To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Dr Krzysztof Żuk, Mikroekonomia, Wykład 6, (sem. I)
Wykład 6
Decyzje cenowe w przedsiębiorstwie/Determinanty decyzji cenowych.
Popyt i jego elastyczność. Znajomość krzywej popytu i wskaźników elastyczności popytu pozwala określić maksymalny poziom ceny przy zakładanym poziomie sprzedaży. W ten sposób wyznacza się górną granicę dopuszczalnego przedziału cenowego
Koszty. Przy badaniu wpływu kosztów na poziom ceny (na strategię kształtowania cen) analizuje się:
strukturę kosztów - podział kosztów na zmienne i stałe
wyznacza się dolną granicę dopuszczalnego przedziału cenowego, która stanowi poziom jednostkowego kosztu zmiennego
określa się relację miedzy kosztem a rozmiarami produkcji
Sytuacja rynkowa (konkurencja). Analiza tego czynnika obejmuje:
Określenie typu otoczenia konkurencyjnego (otoczenie kontrolowane przez rynek lub przedsiębiorstwo) monopol/oligopol
Analiza zachowań cenowych producentów - konkurentów (analiza reakcji na zmiany cen w przyszłości, analiza kosztów konkurentów, analiza celów i strategii marketingowych konkurentów)
Uczestnicy kanału dystrybucji. Producent morze uzyskać większy wpływ na poziom ceny finalnej:
Poprzez stosowanie wyłącznego systemu dystrybucji
Poprzez tworzenie własnej sieci punktów sprzedaży detalicznej
Poprzez umieszczanie etykiet cenowych na produktach
Przepisy i ingerencje cenotwórcze państwa.
Eldorado (Stokrotki + Groszki) - synergia
Wólczanka - próba kontrolowania i obniżania ceny finalnej
Funkcje cen:
Informacyjna - cena dostarcza określonej informacji konsumentom i producentom o opłacalności produkcji danego towaru, na wybór struktury i wielkości produkcji i stwarzając możliwość prowadzenia rachunku ekonomicznego. Konsumenta cena informuje o możliwości nabycia określonych dóbr.
Dochodowa - ceny powinny obejmować odtwarzanie wszelkich kosztów ponoszonych na wyprodukowanie towaru bądź usług oraz zapewniać określoną nadwyżkę niezbędną do finansowania rozwoju firmy.
Redystrybucyjna - cena wpływa na redystrybucję dochodów ale może być też narzędziem redystrybucji dochodów (jest narzędziem państwa).
Rodzaje cen:
Fabryczna = koszt wytwarzania + zyski
Zbytu = fabryczna + podatki
Hurtowa = zbytu + marża hurtowa
Detaliczna = hurtowa + marża detaliczna
Modele tworzenia cen/Formuły:
Kosztowa formuła tworzenia cen - jest nadal dominującym sposobem wartości przedmiotu transakcji rynkowej, polega na oszacowaniu kosztu jednostkowego i dodanie określonej marży zysku. Ta cena nie uwzględnia relacji zachodzących pomiędzy popytem (konsumentem) a ceną. Może to prowadzić do zmniejszenia sprzedaży w przypadku popytu wysoce elastycznego. Kształtowanie może doprowadzić do stałego wzrostu cen wywołanego wzrostem kosztów produkcji.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)