Prezydent RP - miejsce w systemie organów państwowych.
Ustrojową pozycję Prezydenta określa zasada podziału władz. Konstytucja wymienia urząd Prezydenta jako jedno z dwóch podstawowych ogniw władzy wykonawczej. Konstytucja z 1997 roku utrzymała w Polsce parlamentarny system rządów, a ustrojowa pozycja Prezydenta może być określona 6 podstawowymi zasadami.
zgodnie z istotą systemu parlamentarnego organizacja władzy wykonawczej oparta jest na zasadzie dualizmu, czyli odrębnego funkcjonowania Prezydenta oraz rządu z Premierem na czele. przyjęcie koncepcji parlamentaryzmu zracjonalizowanego zakłada jednak pewną aktywność głowy państwa, w każdym razie w sytuacji, gdy w Sejmie zabraknie stabilnej większości. Choć więc pozycja Prezydenta ulega osłabieniu to nadal jest on zdolny czuwać nad konstytucyjną ciągłością państwa i interweniować w razie zakłócenia „normalnego” obrazu stosunków między Sejmem a rządem. ta rola Prezydenta jest dodatkowo zaakceptowana utrzymaniem zasady jego wyboru przez Naród. urząd Prezydenta ma charakter kadencyjny i ograniczony w czasie - 5 letnia kadencja i tylko raz dopuszczalna możliwość ponownego wyboru.
należność Prezydenta w wykonaniu swych konstytucyjnych zadań i kompetencji należy postrzegać na tle zasad jego odpowiedzialności: stosownie do założeń systemu parlamentarnego, nie ponosi on odpowiedzialności politycznej wobec parlamentu, a podlega tylko odpowiedzialności konstytucyjnej w razie naruszenia prawa. należność Prezydenta znajduje też wyraz w zasadzie połączalności. Zapewnić to ma Prezydentowi dystans wobec pozostałych konstytucyjnych organów państwa, ale nie oznacza apolityczności tego urzędu. Kadencja Prezydenta upływa w 5 lat po objęciu urzędu, licząc od dnia złożenia przysięgi ale w wypadkach wyjątkowych urząd prezydenta może wcześniej ulec opróżnieniu, nastąpić to może w razie:
śmierci Prezydenta,
zrzeczenie się urzędu - należy przyjąć, że Prezydent może dokonać zrzeczenia się w każdym czasie, a akt zrzeczenia staje się skuteczny z momentem jego złożenia,
trwałej niezdolności do sprawowania urzędu ze względu na stan zdrowia - stwierdzenie tej niezdolności należy do ZN, a uchwała w tej sprawie musi być podjęta większością co najmniej 2/3 głosów ustawowej liczby członków ZN, tzn. co najmniej 374 głosami, należy przyjąć, że jest to tryb zupełnie wyjątkowy, wynikający z rozbieżności poglądów między parlamentem a prezydentem co do jego stanu zdrowia, w innej bowiem sytuacji nastąpi zrzeczenie się urzędu,
złożenie Prezydenta z urzędu orzeczeniem Trybunału Stanu - nastąpi to w razie pociągnięcia prezydenta do odpowiedzialności konstytucyjnej za naruszenie Konstytucji lub innej ustawy bądź do odpowiedzialności karnej za przestępstwo,
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)