Metody i techniki uczenia się - pojęcia

Nasza ocena:

4
Pobrań: 175
Wyświetleń: 1141
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Metody i techniki uczenia się - pojęcia  - strona 1

Fragment notatki:

METODY I TECHNIKI UCZENIA SIĘ 20.10.2012 1. Podręczniki: Jolanta Jaworska- Jamruszkiewicz- Kurs doskonalenia pamięci, Gordon Dryden, Jeannette Vos - Rewolucje w uczeniu się, Geaffrey A. Dudlmy - Jak podnosić skuteczność uczenia się, Monika Łuszkiewicz - S ukces w szkole Robert Fisher - Uczymy jak się uczyć, Inna literatura typu „ poradnik” 2. N EURON - dzięki neuronom myślimy, ponieważ są one połączone między sobą.
3. M ÓZG - składa się z 2 półkul, każda z nich to inna funkcja i inne przetwarzane dane.
Wszystkie części mózgu współpracują ze sobą w celu zapamiętywania, przechowywania i odtwarzania danych.
4. Czynności za które odpowiadają poszczególne półkule :
LEWA PÓŁKULA (językowa, analityczna) kontroluje prawa stronę ciała.
(mowa, analiza, logika, sekwencyjność, dosłowność, czytanie, pisanie, język, bodźce werbalne, wnioskowanie, matematyka, kolejność, symbole, rozpoznawanie symboli, poczucie stosunków przestrzennych, poczucie czasu)
PRAWA PÓŁKULA ( intuicyjna, artystyczna) kontroluje lewą stronę ciała. (wizualizacja, myślenie holistyczne, uzdolnienia plastyczne, muzykalność, przestrzenność, metaforyczność, stany emocjonalne, rytm, obrazy, wyobraźnia, intuicja, zdolności artystyczne, postrzeganie głębi, czytanie map, puzzle,
5. Styl uczenia się- nie dotyczy sposobu przyswajania informacji z otaczającego nas świata oraz przekazywania ich z narządów zmysłów do mózgu.
6. Wyróżniamy 4 style uczenia się: -Wzrokowy
- Słuchowy
- Dotykowy( czuciowy)
- Kinestetyczny ( ruchowy)
7. Dlaczego szybko uczymy się piosenek? - szybko uczymy się piosenek, ponieważ działają dwie półkule mózgu
- jedna półkula odpowiada za słuch a jedna za słowa
8. UCZENIE - jest to czynność prowadząca do zmian w wiedzy uczenia oraz wyznawanych przez niego wartościach. Jest zarówno procesem, jak i trwałym stanem umysłu.
9. PAMIĘĆ - jest to pojęcie opisujące fakt zachowywania informacji w umyśle, jest złożoną funkcją umysłową.
10. Zapamiętywanie zależy od: Umiejętności przyswajania pojęć lub obrazów, które mają być przywołane Zdolności przechowywania wiązanych z nimi wrażeń

(…)

… :
- wzrokowo
- słuchowo
- kinestetycznie
ORGANIZACJA MYŚLENIA :
- ATOMISTYCZNIE
- RÓWNOLEGLE (wykorzystanie nauczonych czynności)
- HOLISTYCZNIE (tylko z punktu prawa fizyki)
- STRUKTURALNIE (tworzymy powiązanie kompetencji np. proporcje, procenty, przeliczenia)
WYRAŻANIE MYŚLI :
- werbalnie
- graficznie
- kinestetycznie
DOŚWIADCZENIEREFLEKCJAWNIOSKIPLAN
Uczenie się jest czynnością prowadzącą do zmian…
… przechowywania wiązanych z nimi wrażeń
Zdolności rozpoznawania i przywoływania tych wrażeń
11. Cechy pamięci:
- Szybkość zapamiętywania- mierzy się czasem lub liczbą powtórzeń koniecznych do przyswojenia nowego materiału
- Zakres pamięci- jak wiele materiału może być zapamiętane
- Trwałość pamięci- jak długo przechowujemy zapamiętany materiał
- Wierność pamięci- inaczej dokładność
- Gotowość pamięci- informuje…
… - ile materiału może być zapamiętana
3. trwałość pamięci - na jak długo zapamiętaliśmy
4. wierność pamięci - dokładność
5. gotowość pamięci - informuje o szybkości przypominania
ZAPAMIĘTYWANIE - informacje docierają poprzez zmysły. Zmiany powstałe w komórkach nerwowych nazywane są śladami pamięciowymi. Nie wszystko co spostrzegane jest zapamiętane!
PRZECHOWYWANIE - magazynowanie zmian powstałych w komórkach…
… RUCHOWA - reakcja ciała na ruch
PAMIĘĆ UCZUCIOWA - emocje
PAMIĘĆ MECHANICZNA
PAMIĘĆ LOGICZNA
Pamięć można opisać w aspekcie zawartości :
ZDARZENIA I FAKTY (tzw. pamięć epizodyczna) zdolność zapamiętywania pojedynczych inf.
WIEDZA - synteza ogromnej liczby informacji np. posługiwanie się językiem obcym
PAMIĘĆ PROCEDURALNA zawiera informacje o tym jak się poruszamy,jak działamy,jak żyjemy
PAMIĘĆ OPERACYJNA…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz