Metody badań społecznych - Logika badań

Nasza ocena:

5
Pobrań: 224
Wyświetleń: 2604
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Metody badań społecznych - Logika badań - strona 1 Metody badań społecznych - Logika badań - strona 2 Metody badań społecznych - Logika badań - strona 3

Fragment notatki:

Całość składa się z 13 stron. Główne punkty tego referatu są następujące: logika badań, sposób prowadzenia typowych badań, eksperyment, wywiady, obserwacje, analiza wtórna, ankieta, techniki ankietowe, zastosowania badań ankietowych, ankietowe badania opinii publicznej, ankietowe badania rynkowe, ankietowe badania zachowań, badania akademickie, wieloletnie programy badawcze, ogólne wykorzystanie badań społecznych

„ metody badań społecznych i sposoby ich wykorzystywania.”
Spis treści
Strona tytułowa ...........................................................................................1
Spis treści ...................................................................................................2
Wstęp .........................................................................................................3
LOGIKA BADAŃ ......................................................................................4
Sposób prowadzenia typowych badań ..................................................4
EKSPERYMENT .......................................................................................5
WYWIAD ..................................................................................................7
ANKIETA ..................................................................................................8
Techniki ankietowe .............................................................................9
Zastosowanie badań ankietowych ........................................................9
OBSERWACJA .........................................................................................11
ANALIZA WTÓRNA [ANALIZA DOKUMENTÓW] ..............................11
OGÓLNE WYKORZYSTANIA BADAŃ SPOŁECZNYCH .....................12
Podsumowanie ............................................................................................13
Spis literatury ..............................................................................................14
Wstęp
W swoim referacie postanowiłam opisać metody badań społecznych oraz sposoby ich wykorzystywania. Istnieje wiele metod badawczych. Należą do nich między innymi: eksperyment, wywiad, obserwacja oraz analiza wtórna. Obserwację oraz analizę wtórną przedstawiłam bardzo skrótowo. Moją uwagę przyciągnęły takie metody jak eksperyment i wywiad, które to postanowiłam opisać dokładniej. Nie uczyniłam tego bez powodu. Eksperyment jest najdokładniejszą metodą badawczą o bardzo dużych możliwościach i zaletach. Wywiad natomiast, a szczególnie pisemna jego forma jaką jest ankieta, są obecnie najpopularniejszą i najczęściej stosowaną obecnie formą badań społecznych. Zastosowaniu badań ankietowych poświęciłam oddzielny rozdział. W ostatniej część mojego referatu opisałam większość zastosowań wszystkich metod badań społecznych.


(…)

… prezydenckie i samorządowe) także znacząco wpłynął na upowszechnienie się ankiet socjologicznych. Procesy demokratyzacji doprowadziły do pojawienia się rynku politycznego, który zgłosił zapotrzebowanie na informację o preferencjach wyborczych społeczeństwa. W ten sposób powstały wielkie firmy profesjonalnie zajmujące się badaniem opinii społecznej jak np. American Institute of Public Opinion, założony w 1935…
…, a zależności wyrażano w postaci współczynników”.
Techniki ankietowe
Do najczęściej stosowanych technik ankietowych [wg Encyklopedii Socjologii] należą:
ankieta pocztowa (kwestionariusz jest wysyłany i zwracany pocztą)
ankieta prasowa (kwestionariusz jest publikowany w prasie i zwracany pocztą)
ankieta dołączona do kupowanych towarów konsumpcyjnych i zwracana pocztą
ankieta rozdawana (badacz lub ktoś w jego imieniu rozdaje kwestionariusz i wypełnione zbiera z powrotem)
ankieta telefoniczna, radiowa, telewizyjna (tekst zostaje przekazany przez media, a odpowiedzi zwracane są pocztą)
ankieta audytoryjna (polega na tym, że badani zebrani w jakiejś sali wypełniają kwestionariusz pod kontrolą badacza)
ankieta ogólnie dostępna (kwestionariusz jest wyłożony w teatrze, muzeum, itp. Jego zwrot następuje w określonym…
... zobacz całą notatkę

Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz