To tylko jedna z 5 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Metoda Glenna Domana " Nie ma korelacji pomiędzy uszkodzeniem mózgu a inteligencją, natomiast korelacja istnieje pomiędzy uszkodzeniem mózgu a zdolnością przekazywania inteligencji (...) Dziedziczenie genetyczne nie decyduje o rozwoju i sprawności mózgu w tak dużym stopniu jak środowisko bogate w różnorakie bodźce stymulujące " (z wykładów w Filadelfii w Instytucie Osiągania Ludzkich Możliwości-Glenn Doman)
Glenn Doman , fizykoterapeuta, opracował w latach 1960 - 1970 program badań klinicznych nad dziećmi z uszkodzonym mózgiem. Głównym przedmiotem obserwacji i badań był mózg dziecka i jego rozwój. Na podstawie badań sformułowano tezę, że podłożem wszelkich zaburzeń u dzieci są uszkodzenia mózgu. Rehabilitacja ma więc polegać na oddziaływaniu na mózg. Jedną z metod oddziaływania jest nauka globalnego czytania jaką wprowadził Glenn Doman. Opanowanie umiejętności czytania stanowi przełomowy moment w życiu człowieka. Nauka ta wymaga od dziecka wszystkich sił psychicznych, całkowitego zaangażowania nie tylko procesów intelektualnych, lecz także emocjonalnych. „Czytanie jest jedną z najważniejszych funkcji ludzkiego mózgu - ze wszystkich stworzeń na ziemi tylko ludzie umieją czytać, jest to także jedna z najważniejszych funkcji w życiu, ponieważ cała nauka opiera się na umiejętności czytania”. G. Doman traktuje naukę czytania jako element dziecięcej zabawy. Stąd pochodzi nazwa koncepcji - zabawa w czytanie. Doman skierował także swoje zainteresowania na dzieci zdrowe. Uważał, żeby nauka była zabawą. Proponuje, aby przestrzegać takich oto zasad gwarantujących efektywność w czytaniu: 1. Zacznij w możliwie najmłodszym wieku. 2. Bądź zawsze radosna. 3. Szanuj swoje dziecko. 4. Ucz tylko wtedy, gdy ty i twoje dziecko jesteście szczęśliwi. 5. Skończ zanim twoje dziecko chce skończyć. 6. Pokazuj materiały szybko. 7. Często wprowadzaj nowe materiały. 8. Wykonuj program systematycznie. Proces nauki czytania globalnego metodą Domana przebiega z użyciem tzw. bitów informacji: są to starannie przygotowane białe kartoniki (10 cm wysokości, 60 cm szerokości), na których napisane jest słowo w kolorze czerwonym np.: mama (kolor czerwony przyciąga wzrok małych dzieci). Powinno stosować się wielkie litery, tak aby zmieściły się na kartoniku. Wielkie ponieważ droga wzrokowa jest jeszcze niedojrzała. Litery kreślone na kartonikach nie powinny być kaligrafowane, lecz zbliżone swoim wyglądem do liter drukowanych w książce. Nauka czytania metodą Domana przebiega etapowo: Etap pierwszy (pojedyncze słowa) rozpoczyna się od wprowadzenia 15 słów z najbliższego otoczenia dziecka. Kiedy nauczy się ono tych 15 słów, to będzie gotowe do rozszerzenia słownictwa i dalszej nauki. Zaczynamy naukę od wyrazu „mama” i tylko ten wyraz pokazujemy. Kiedy jesteśmy pewni, że wychowanek zna wyraz „mama”, uczy się go w podobny sposób wyrazu „tata”. Dziecko powinno patrzeć na wyraz nie dłużej niż sekundę. Prezentując planszę mówimy: „Tu jest napisane mama” lub „Tu jest napisane tata”. W ten sposób pokazujemy trzy inne słowa. Pokazując zestaw kart, najlepiej jest brać kartę ostatnią. Pozwala to spojrzeć na lewy górny róg odwróconej karty, gdzie jest napisane słowo do prezentacji. W trakcie nauki dziecko nie powtarza wyrazów. Ten sam zestaw powtarza się dokładnie tak samo trzy razy w ciągu pierwszego dnia. Pomiędzy kolejnymi sesjami, powinna być, co najmniej pół godzinna przerwa. Drugiego dnia powtarza się początkową sesję trzy razy. Następnie dodaje się drugi zestaw pięciu wyr
(…)
… przy wprowadzaniu zdań prostych, z tą różnicą, że dodaje się czasowniki oraz rzeczowniki tworząc zdania. Następnie wprowadza się przyimki (w, na, do, za) przedstawiając je najpierw w dwuwyrazowych wyrażeniach z rzeczownikiem w odpowiedniej formie gramatycznej, później włączając w rozbudowane zdania. Możliwość tworzenia zdań znacznie się powiększa. Aby nie utrudniać wychowankowi czytania słów pojawiających się w zmienionej formie, należy budować zdania zawierające tylko jedno słowo z przyimkiem. Do budowy zdań rozbudowanych najlepiej jest wybrać około 50 wyrazów i używać ich do tworzenia tylu zdań, ile razem z dzieckiem potrafimy ułożyć. W ten sposób dziecko uzyska wprawę w operowaniu tymi słowami. Jego pewność wzrośnie w takim stopniu, że bez względu na to, w jakiej kombinacji i ustawieniu pojawią się one w zdaniu, będzie umiało je rozszyfrować.W miarę przechodzenia od zdań czterowyrazowych do dłuższych, należy wykonać następujące czynności;
- zmniejszyć wielkość liter, - zwiększyć liczbę słów na kartonie, - zmienić kolor czcionki z czerwonego na czarny.
Należy przestrzegać ważnej zasady, aby nie zmniejszać wielkości liter i zwiększać liczby słów jednocześnie. Czynność tę wykonuje się stopniowo, aby dziecko nie straciło…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)